I FORM mødte den britiske langdistanceløber Paula Radcliffe (yderst til venstre), da hun deltog i Nikes 10 K-løb i Stockholm for nylig. Hun er indehaveren af verdensrekorden i maraton for kvinder med tiden 2.15.25. Foto: Nike

7 tips, der gør dig til verdens nye løbedronning

Hvordan tager man sig sammen til at løbe op mod 300 km om ugen? I FORM har mødt langdistance-verdensstjernen Paula Radcliffe til en snak om motivation og evnen til at bevare lysten til løb i både med- og modvind.

5. november 2015 af I FORM

Drømmer du om at blive verdens nye løbedronning? Eller vil du bare gerne lære at nyde dine 15 kilometer om ugen lidt mere? I begge tilfælde kan du få inspiration af verdensstjernen Paula Radcliffe, som I FORM mødte ved Nike Womans 10 K i Stockholm i sommer. Vi spurgte hende, hvordan hun selv har fundet inspiration og motivation til at træne igennem både succes og fiasko. Her får du hendes bedste tips til at holde fast i glæden ved løb.

1. Jeg nyder at løbe

Jeg har altid elsket at løbe og nyder den frihed, det giver. Det har jeg holdt fast i altid. Jeg har taget mig selv tid til at finde variation i min træning og løbet ud for at udforske nye områder af verden. Jeg har sjældent løbet mine træningsture på en kedelig landevej.

2. Jeg løber i bakker

Jeg løber meget gerne i bakker og terræn, hvor man får naturlig modstand, når det går op ad. Det ujævne og bløde underlag slider mindre på kroppen, fordi belastningen ikke er så ensidig som på landevej eller bane. Bakkeintervaller er sjove og variede - men også meget hårde.

3. Jeg nyder stemningen i et løb

Jeg presser mig selv meget hårdt i konkurrencer, men jeg har altid godt kunnet nyde stemningen på de sidste kilometer alligevel. Det er først bagefter, at trætheden sætter ind. Jeg tror, at det er utroligt vigtigt at kunne nyde det. Det kan derfor også være en rigtig god ide at løbe nogle løb, hvor man ikke går op i konkurrence og tider, men bare vil have mest muligt ud af at se på omgivelserne og være i stemningen og fællesskabet.

4. Jeg holder mit fokus

Når du skal yde dit bedste, må du holde fokus og sikre, at du har styr på dine tanker. Jeg tæller ofte til 100 inden i mig selv, når jeg har brug for at samle mine tanker og få mentalt overskud. Det vender blikket indad og skærper koncentrationen.

Vil du motivere dig sig til at motionere mere? Så bør du anskaffe dig en skridttæller. Tjek vores guide til køb og brug af skridttæller!

5. Jeg overvinder skuffelser med løb

Man møde forhindringer, skader og skuffelser, når man løber. Men jeg er altid kommet tilbage, fordi jeg bruger løb som en måde at bearbejde skuffelserne på. Det starter en god cirkel i min træning hver gang. Det hjælper også, hvis du sørger for at nyde dit løb til daglig. Det er lettere at kæmpe for at komme tilbage til noget, du virkelig godt kan lide.

6. Drop den dårlige samvittighed

Alt for mange kvinder løber med dårlig samvittighed, fordi de synes, det er svært at tage tid fra børnene og bruge på sig selv. Jeg har altid selv nydt godt af at være organiseret og altid sikker på, at mine børn har det godt, når jeg træner. Men jeg tager også tiden til mig selv. For den energi, som en løbetur giver, den kan man give tilbage og dele med familien, når man kommer hjem. Så drop den dårlige samvittighed.

7. Jeg vil gerne se glad tilbage

Jeg vil meget gerne se tilbage på en karriere, hvor jeg ved med mig selv, at jeg har fået mest muligt ud af mine evner. At jeg har drevet det så langt, som jeg kunne. Den tanke har også holdt mig i gang med træningen i perioder.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler