10 tips til sjovere og nemmere løb

Rikke Rønholt har løbet i 25 år, og her giver hun ti gode tips til at holde løbegejsten oppe.

28. februar 2014 af I FORM

  • Træn om morgenen. Forskning viser, at folk, der løber om morgenen, er mere vedholdende.
  • Tag løbetøj på – også når du ikke gider løbe. Jo længere tid du går rundt uden at komme af sted, jo dummere føler du dig - og til sidst løber du!

  • Und dig selv godt udstyr. Især om vinteren er det fedt med godt udstyr, fx vintertights, løbeundertøj, pandebånd og løbehandsker.

  • Beløn dig selv, fx med lækre badeprodukter, nyt løbetøj eller massage. Husk at minde dig selv om, hvorfor du har fortjent det.

  • Få en løbestilsanalyse. Er dine løbesko ok, så start med dem. Halvvejs kan du så få en løbestilsanalyse og købe de perfekte sko.

  • Hold blodsukkeret stabilt. Spis hver 3. time, ellers er det svært at have overskud til at komme af sted.
  • Lidt har også ret. Selv om du er uoplagt, så løb af sted, evt. bare en lille tur. Ofte kommer energien undervejs.

  • Træn med andre. Vi svigter nemmere os selv end andre. Lav aftaler med nogen, som du vil være ked af at svigte.
  • Giv ikke op, hvis du får ondt. Gå i stedet, og lav cirkeltræning 2-3 gange om ugen, til du kan løbe igen.

  • Tag dit træningstøj med overalt. Pludselig bliver et møde måske aflyst - og vupti har du tid til en uventet løbetur.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler