Dagens tip: Hvor hurtigt forsvinder min kondition?

2. april 2013

Vi kender det alle, træningen går rigtigt godt, og det hele kører… Bang! så bliver man lagt ned af en forkølelse, der bare ikke vil slippe, en skade - eller en ferie - og pludselig er der gået 1½-2 uger, inden man kan komme ud og træne igen.

Det afhænger selvfølgelig af, hvor god din form var, før du blev syg eller skadet.

En tommelfinger regel er, at det tager to ugers konditionstræning at komme tilbage fra hver uge, du har ligget stille. Hvis du ligger stille fra fx løbetræning pga. skade, er det en god idé, hvis du kan lave en anden form for træning, hvor du kan presse pulsen op. Du kan fx cykle eller ro i stedet.

Mht. din udholdenhed er det lidt sværere at vedligeholde, da den er meget træningsspecifik. Hvis du kan, så kan det være en fordel at gå et par lange ture, eller hvis din skade tillader det, hoppe på crosstraineren. Begge muligheder giver bevægelser, der minder om løbemønsteret, men uden samme store belastning, og kan være med til at mindske tabet af din udholdenhed.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: