Motion er vigtigt for alle, men det er særligt vigtigt for dig, der har astma.

Hvordan træner jeg med astma?

7. juli 2010 af I FORM

Spørgsmål

Jeg lider af astma og får ofte et anfald efter blot to minutters løb. Kan jeg træne på en særlig måde, så jeg kan holde ud længere?

Svar

Motion er vigtigt for alle, men det er særligt vigtigt for dig, der har astma. Når du rører dig, styrker du åndedrætsmusklen, som hjælper dig med at trække vejret, og du reducerer den åndenød og hoste, som du kan opleve med astma. Derfor vil jeg klart anbefale dig at fortsætte med at løbe – du skal så bare tage nogle særlige hensyn for at gøre træningen mere behagelig (og mere sikker) for dig.

Inden du begynder træningen, er det vigtigt at varme grundigt op i 10- 15 minutter, så dine lunger, muskler og kredsløb er forberedt på den øgede belastning. Ellers er dine lunger ikke klar til at yde den ekstra indsats, og du risikerer at få et anfald.

Du skal også være opmærksom på det miljø, du træner i. Man ved, at tør eller kold luft og forurening irriterer luftvejene, ligesom stoffer, man er allergisk over for (pollen, parfume og tobaksrøg) kan udløse anfald.

Nogle patienter kan holde de værste astmaanfald væk ved at tage deres medicin lige inden træning. Hav dog for en sikkerheds skyld altid din medicin med på din løbetur, i tilfælde af du alligevel får et anfald. Er uheldet ude, skal du nemlig straks stoppe op og tage din medicin.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: