Kvinde ude og løbe og træner

Hvor meget motion skal jeg dyrke?

Se svaret fra træningseksperten på iform.dk.

8. juli 2015 af I FORM

Spørgsmål

Min daglige motion er cyklen til og fra skole 2 gange 25 min hver dag. Er det nok?


Svar

Efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger nok at cykle 50 minutter om dagen, hvis du er over 18 år. Hvis du er under 18 år, bør du derimod få mindst 60 minutters motion om dagen.

Der findes forskellige anbefalinger for fysisk aktivitet alt afhængig af alderen. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet de gældende anbefalinger på området.

Børn og unge

Er du under 18 år anbefales det at være fysisk aktiv mindst 60 minutter om dagen med moderat intensitet. Dvs. pulsen skal op, ikke nødvendigvis højere end et niveau hvor du stadig har luft til at tale imens, som fx ved rask gang, cykle til og fra skole osv. De 60 minutter kan opdeles i mindre perioder, fx 15 minutter om morgenen, 15 minutter senere og 30 minutter om aftenen.

Derudover anbefales det, at unge under 18 år mindst to gange om ugen fremmer og vedligeholder deres kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed ved at være fysisk aktiv i 20-30 minutter af høj intensitet. Dvs. pulsen skal op, så du bliver forpustet og sveder, som fx ved løb, spinning, styrketræning osv.

Voksne

Er du over 18 år anbefales det at være fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen af moderat intensitet. De 30 minutter kan opdeles i mindre perioder, fx 15 minutter om morgenen og 15 minutter senere. De 30 minutters fysisk aktivitet kan indgå som en del af hverdagen, eksempelvis som at cykle til og fra skole/arbejde.

Ligesom anbefalingerne for unge gælder det også for voksne, at man mindst 2 gange om ugen er fysisk aktiv i 20-30 minutter med høj intensitet for at fremme og vedligeholde konditionen, muskelstyrken, bevægeligheden og knoglesundheden.

Målrettet motion eller idræt ved høj intensitet vil selvfølgelig sikre de bedste sundhedsmæssige resultater - mindre mængder med lavere intensitet gavner dog også.

Vil du vide mere?


Du kan læse mere om fysisk aktivitet på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sst.dk

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler