Par der går tur i regnvejr
© Colourbox

10 dårlige undskyldninger for ikke at gå

Undgår du en god gåtur på grund af disse undskyldninger? Så kan du godt få snøret skoene, for her punkterer vi alle dårlige undskyldninger for ikke at gå.

24. marts 2017 af Inge Eriksen & Martin Kreutzer

Sådan får du gået mere i hverdagen

1. Det regner, så jeg kan ikke gå i dag

Løsning: Du investerer i et godt regnsæt, som både er åndbart og regntæt, for din motion er da vigtigere end en smule regn. Tjek evt. dmi.dk, og lad vejret afgøre, hvordan og hvornår du skal gå hjemmefra om morgenen eller forlade jobbet om eftermiddagen. Hvis du via planlægning lige præcis kan undgå en regnbyge, er der ingen grund til at traske af sted i silende regn.

2. Der er for langt at gå

Løsning: Tag bussen eller toget noget af vejen, og stå så af, og gå resten af vejen. Det er bedst at starte med den offentlige transport, så du ikke bliver kold, når du stopper undervejs og står og venter på bussen/toget.

3. Jeg vil ikke være svedig, når jeg er fremme

Løsning: De færreste har brug for et bad efter en gåtur, men det kan være rart med en lille opfrisker. Hav en deo, en hårbørste og lidt makeup liggende i skuffen på jobbet, og tag en tør bluse og bh med i tasken. Brug evt. en svedhæmmende antiperspirant om aftenen, inden du går i seng. Den virker nemlig bedst på dine svedkirtler, mens du er i hvile, og effekten har du hele næste dag.


4. Jeg bruger min bil på arbejdet

Løsning: Det er de færreste, der bruger bilen hver dag, så brug de dage, hvor bilen ikke er absolut nødvendig, til at gå. Skal du have bilen med hver dag, så gå en tur i frokostpausen med en sandwich i hånden, eller vælg at gå på et andet tidspunkt på dagen. Uanset om du vælger morgen, lige efter jobbet, eller inden du skal sove, så skriv det i din kalender, så det bliver til noget.

5. Det er mørkt, når jeg skal hjemmefra

Løsning: Køb en pandelygte, så du kan se, hvor du træder, og sæt reflekser på dit tøj og din rygsæk, så bilisterne kan få øje på dig. Nyd at se, hvordan himlen stille bliver lysere, og hvordan der langsomt kommer mere liv i gaderne.



6. Jeg skal aflevere børn på vejen

Løsning: Tag cyklen eller bilen til dine børns skole eller daginstiution, aflevér børnene, og lad så to- eller firehjuleren stå til efter fyraften. Gå derefter af sted til arbejdet, og gå gerne tilbage igen efter fyraften. Eller tag bussen, hvis du ikke har tid.

7. Det er kedeligt at gå

Løsning: Variér dine gåture, så du ikke kommer til at kede dig. Variér din rute, eventuelt med omveje gennem nye kvarterer, og variér din hastighed. Et pulsur eller en skridttæller gør også turen sjovere, fordi du kan holde øje med din puls, dit tempo, din kalorieforbrænding eller antal skridt. At gå med din yndlingsmusik i ørerne kan også gøre turen til en ren fornøjelse.

8. Det tager alt for lang tid at gå

Løsning: Udnyt dine gåture til at få ordnet nogle af de telefonsamtaler, du ellers ville bruge tid på på andre tidspunkter. Det kan både være jobrelaterede samtaler og en god snak med din mor eller en god veninde. Pludselig flyver gåturen bare af sted!

9. Jeg mangler min cykel/bil den anden vej

Løsning: Hvis du fx går på arbejde om morgenen og så mangler din cykel eller bil, når du skal hjem, så tjek, om du ikke kan benytte dig af offentlig transport hjem. Er det umuligt, kan du tage din cykel eller bil det første stykke om morgenen, parkere fx 3 km fra dit job og så gå resten af vejen. Om eftermiddagen, når du skal hjem, går du så de 3 km tilbage og henter din cykel eller bil og kører hjem.

10. Jeg får ondt i mine fødder

Løsning: Køb nogle gode sko i en sportsforretning, hvor de tilbyder god vejledning. Læg forsigtigt ud med at gå 2 eller 3 km, og øg så langsomt distancen. Nøjes i begyndelsen med kun at gå 3 gange om ugen, så dine fødder får en hvilepause. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler