© mylan

For træt til at træne? Her er 4 gode råd

Bliver dine intentioner om at få trænet ofte ødelagt af mangel på energi? Det kan der muligvis gøres noget ved. Her får du 4 gode råd, som du kan efterprøve.

2. oktober 2019

Træning er sundt for både krop og sjæl. Men for mange kan mangel på energi være en stor forhindring for at komme i træningstøjet. Her er fire gode råd, der måske kan give dig mere overskud til fysiske aktiviteter i hverdagen.

Sov rigtigt og rigeligt

Hvis du oplever meget træthed i løbet af dagen – eller har tendens til at gå omkuld tidligt på aftenen – vil det naturlige første skridt være at kigge på dit søvnmønster. Får du generelt sovet nok? Det varierer fra person til person, hvor meget søvn man har behov for, og kvinder behøver typisk mere søvn end mænd. Man siger, at voksne skal have 7-8 timer pr. nat, men nogle vil kunne nøjes med 6 timer, mens andre gerne skal op på 9 for at føle sig udhvilet dagen igennem. Begge dele betragtes som normalt. Det er desuden en god idé at få en fast døgnrytme, hvor du går i seng og står op på nogenlunde samme tid hver dag.

Genovervej dine kostvaner

Det, du spiser, hvor meget du spiser, og hvor ofte du spiser, kan alt sammen være afgørende for, om du kommer afsted til træning. Hvis du generelt spiser sundt og varieret, men stadig bliver træt længe før sengetid, skal du måske prøve at ændre antallet af måltider. Nogle får mere energi af flere små portioner i løbet af dagen, mens andre har fordel af at nøjes med tre store hovedmåltider (morgen, middag og aften). Prøv dig frem, og se, hvad der virker bedst for dig.
Hvad angår vitaminer, skal du særligt spise rigeligt med B-, C- og D-vitaminer samt jern. Citrusfrugter, broccoli og kylling – samt sollys – er gode kilder hertil. Du skal desuden huske at drikke tilstrækkelige mængder vand – er du dehydreret, bruger du nemlig energi på at holde på vandet i kroppen.

Test dig selv for jernmangel

Træthed og muskelsvaghed er nogle af de typiske symptomer på jernmangel. Og hvis du er kvinde, skal du være ekstra opmærksom på, om du får jern nok. Jern er hovedbestanddelen af vores røde blodlegemer og af naturlige årsager lider 4 ud af 10 danske kvinder af jernmangel – særligt udsatte er kvinder i den fødedygtige alder. Du skal også være opmærksom på hovedpine, bleghed og koncentrationsbesvær, som ligeledes kan være tegn på jernmangel. Som noget helt nyt kan du nu få testen MyTest Jern på apoteket – så kan du hurtigt få svar på, om du mangler jern.

Træn noget mere

Det lyder absurd, men en øget træningsindsats kan forbedre dine chancer for at komme afsted til træning. Når du er fysisk aktiv, udskiller dine muskler hormoner, som giver en følelse af overskud. Samtidig udskiller din hjerne endorfiner, som løfter dit humør og skaber en fornemmelse af velvære – alt i alt et fantastisk energiboost. Den helt store udfordring ligger i de første 3-4 gange, du skal til træning – men får du taget dig sammen og kommer ind i en rytme, bliver det lettere at komme afsted fremover.

MyTest Jern fås på apoteket.
MyTest er medicinsk udstyr. Læs vejledningen i pakken inden brug.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: