3 kvinder snakker i fitness center

Det betyder alder for din restitution

Er du ikke 20 længere? Det betyder intet for din restitution. Musklerne reagerer ens hos unge og ældre efter en hård træning, viser nyt forsøg.

12. marts 2018 af I Form

Godt nyt til dig over 40: Selvom du måske bilder dig ind, at alderen begynder at trykke, så kommer du dig faktisk lige så hurtigt over din træning som en person i 20’erne. 

Forskere har testet en gruppe unge og en gruppe ældre personer med en gennemsnits-alder på henholdsvis 22 og 47 for at se, hvor hurtigt deres muskler kom sig oven på et hårdt styrketræningspas. Alle var i nogenlunde samme form. Ved hjælp af blodprøver målte forskerne muskelskader og inflammation i kroppen i dagene efter træningen, og der viste sig ikke at være nogen forskel på de to grupper. Det midlertidige tab af styrke og den efterfølgende restitution gik lige hurtigt for alle testpersoner.

TIP! Sørg for at tanke godt op med vand og ekstra protein efter en hård træning. Det hjælper din restitution på vej.

Kilde: Journal of Strength and Conditioning Research

Så længe skal du hvile

  • Ved lav træningsintensitet (fx gang, let løb, yoga) er kroppen 100% frisk efter 12-36 timer
  • Ved moderat træningsintensitet (fx alm. løb) er kroppen 100% frisk efter 24-48 timer
  • Ved høj træningsintensitet (fx hurtigt løb, stepfit) er kroppen 100% frisk efter 48-72 timer
  • Ved meget høj træningsintensitet (fx sprint, hård styrketræning) er kroppen 100% frisk efter 72-96 timer

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler