Kvinde styrketræner
© iStock

De mest almindelige træningsfejl, kvinder begår

Måske er det derfor, at resultaterne udebliver.

15. januar 2017 af Anna Sjøstrøm

Kender du det, hvor man giver den en skalle med både træning og kost, og alligevel får man ikke rigtigt nogen resultater? Måske begår du, ligesom mange andre kvinder, de klassiske træningsfejl.

1. Spiser for lidt

Det er meget muligt, at det er en effektiv måde at tabe sig på, men det er langt fra sundt at holde sit kalorieindtag på et minimum. Samtidig giver du også dig selv meget svære forudsætninger for at træne ordentligt og effektivt.

2. Tror, at styrketræning gør én stor

Der er alt for mange kvinder, som holder sig fra styrkeområdet i træningscentret, fordi de tror, at man bliver stor og maskulin af at løfte vægte. Det passer ikke. Der skal ufatteligt meget styrketræning til, at kvinder kommer til at se maskuline og pumpede ud. 

3. Tror, at der kun findes én måde at nå sit mål på

Vi kvinder har det med at lave en plan og så gå benhårdt efter den. Det er for så vidt også meget fint, så længe det fungerer. Men når det ikke gør, så bliver vi nødt til at være mere fleksible over for nye træningsmetoder. Det er jo rent faktisk bevist at fx både yoga og styrketræning et par gange om ugen vil gøre dig til en bedre løber.

4. Vægten får for stor betydning

Det kan være en god idé at veje sig, hvis man vil tabe sig. Men når det så er sagt, så skal det ikke være afgørende for, hvorvidt du er tilfreds med din indsats. Vægten kan jo fx ikke fortælle, hvorvidt du har øget din muskelmasse, om dine jeans passer bedre, eller om du generelt har det godt.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: