Funk/Jazz/Hiphop

Hvis du kan lide at danse, men måske ikke helt har konditionen til det, er en af de mange slags danseaerobic noget for dig.

1. august 2016 af I FORM

Timen består af en blanding af traditionel aerobic og dans med elementer fra fx hiphop. Har du mod på det, er det nok den sjoveste måde at få sved på panden.

Hvis din koordinationsevne ikke er specielt god, og du samtidig er nem at slå ud, er det måske ikke her, du skal forsøge dig. Men er du frisk på at prøve noget nyt, eller har du danset før, så er timen her lige noget for dig. Det er sjovt, men krævende.

Timerne indeholder selvfølgelig mange trin og hop og er derfor ikke egnet til mennesker med skrøbelige led og knæ. Har du dårlig ryg, bør du holde dig fra den her slags timer.

Aerobic er i sin grundform det samlede navn for en række danseinspirerede træningsformer. Det er sjovest og mest udbytterigt, hvis man har en rimelig evne til at kunne ko-ordinere sine bevægelser rytmisk.


I tidens løb er en lang række danseformer taget ind i aerobic. Funk er måske den, der er mest beslægtet med dans. Her kan man trække på erfaringerne fra diskotekerne og lære nyt, som man kan bruge fredag aften, hvis man skal ud og vride kroppen. I både funk og hiphop er tempoet lavere end i traditionel aerobic, derfor vil de fleste kunne følge med.

Den sprudlende sydamerikanske og afrikanske musik- og dansebølge har også smittet af på aerobicen, hvor man nu kan gå til salsaaerobic, afroaerobic og meget andet.

Det drejer sig også her om at få kondition, styrke og forbrændt noget fedt. Men træningen er krydret med trin fra latindansene, og de er jo altid rare at kunne.

Du behøver ikke at kunne danse som Janet Jackson for at få glæde af salsa-, afro-, latin- eller en af de andre danseaerobics. Det vigtigste er glæden ved rytmerne.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler