Intet nyt under solen?

Ekspert: – Zumba er gamle trin i ny markedsføring

Nye motionformer skyder op hele tiden. Men hvorfor? Vi har spurgt idrætsanalytiker Kasper Lund Kirkegaard.

31. juli 2016 af I FORM


Hvorfor opfinder man nye koncepter?

– Konceptudviklere lever at at genopfinde idræt, og når de laver et nyt koncept, er det ikke for deres blå øjnes skyld. De ved, at vi har råd til at betale for specielle motionsformer, og derfor har de en ny opfindelse klar, når interessen for den foregående rinder ud.

Det er vel smart tænkt?

– Egentlig ikke på den lange bane. Fitnesskulturen er fyldt med aktiviteter, der er nemme at starte til, men også nemme af stoppe med. Fitnesstræningen har ikke samme evne til at fastholde de aktive, fordi der mangler kvalitet i udførelsen af koncepterne. Fitness handler om at gøre op med traditionerne frem for at værne om dem.

Er det ikke bare gammel vin på nye flasker?

– Jo, meget af det! Andet er blot små overbygninger på eksisterende koncepter. Zumba var jo langt hen af vejen gamle dansetrin pakket ind i ny, lækker markedsføring. Forudsætningen for succes er at bruge masser af tid og kroner på at markedsføre.

Kan man sælge alt, bare man markedsfører nok?

– Nej, det kan man selvfølgelig ikke. Jeg har set talrige skøre produkter og koncepter, som ikke har fået succes, fx en helstøbt plastikhest målrettet jockeytræning eller viftefitness. Corebar og Stripfitness fik heller aldrig den store succes.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: