Få flotte ben med målrettede øvelser

Ridebukselår, tykke lægge og inderlår, der sidder lidt for tæt på hinanden. Her får du et målrettet program, der kan hjælpe dig til at få stærke og harmoniske ben.

6. april 2018 af Michelle Kristensen

5 gevinster ved at træne dine ben


At styrke muskulaturen i benene handler langtfra kun om forfængelighed. Faktisk er et veltrimmet udseende den mindste af gevinsterne. Når du nu skal i gang med at styrke benene, kan du naturligvis lige så godt sigte efter at gøre benene så harmoniske som muligt. Men frem for alt vil stærke ben hjælpe dig på mange andre måder.

  • Du får en højere forbrænding, når de store muskler i benene bliver stærke. Muskler forbrænder minut for minut flere kalorier end fedt, og de store muskler i benene batter ekstra, netop fordi de er store. ½-1 kilo øget muskelmasse øger din forbrænding med 10 pct. Så hvis du normalt forbrænder 2000 kcal på et døgn, inden du øgede muskelmassen med ½ kilo, vil du altså nu forbrænde 200 kcal mere på et døgn – bare ved at sidde stille.
  • Du får langt nemmere ved dagligdags aktiviteter som trappegang, løb efter bussen og meget andet. De store muskler i ben og balder er involveret, hver gang du tager et skridt.
  • Du bliver hurtigere og bedre og mere skadefri, hvis du løber eller dyrker anden konditionstræning, som benene er involveret i, fordi du bliver i stand til at træne bedre.
  • Din lænd bliver stærkere. En svag muskulatur i haser og balder er en hyppig årsag til lændeproblemer. Ved at styrke muskulaturen, der bliver slap, når du sidder meget ned, får du mindsket risikoen.
  • Du slipper for gnidesår på huden mellem inderlårene – og mange andre irritationsmomenter – når lårene bliver faste og slanke. Du slider heller ikke så let dine jeans itu lige der.

Start forvandlingen her

Vil du have et målrettet benprogram, der kan både ses og mærkes på harmonien og faconen i dine ben, skal du allerførst afgøre, hvilke problemområder du vil satse på at arbejde med. Herunder ser du fem meget typiske "ømme punkter" på en række ægte kvindeben. Find dem, der ligner dig selv mest muligt, og få personlig træner Michelle Nørgaard Kristensens gode råd og øvelser til hver enkelt type.

Du skal både træne kredsløb og styrke. To styrkeøvelser er fælles for alle, og de fleste får desuden en specialøvelse.

Sådan får du ALTID tid til at træne

Det kan være svært at få træningen passet ind i en hektisk hverdag. Men springer du altid træningen over, snyder du faktisk dig selv for at få tanket op på overskudskontoen, og det synes vi er en skam. Derfor kan du lige nu få en komplet træningspakke med redondobold, træningselastik, foam roller og yogamåtte, så du kan forvandle stuegulvet til et fitnesscenter, når som helst det passer dig. Oven i alt det får du også 4 numre af I FORM fyldt med inspirerende tips, effektive træningsprogrammer og lækre, nemme opskrifter, der gør det lettere at leve sundt for kun 149,- plus porto.

Ja tak, det er lige hvad jeg har brug for!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler