Kvinde sidder udenfor, træt, holder sig til hovedet med en ene hånd
© iStock

4 ting der ødelægger din træning

Du tænker sikkert ikke over det, men disse 4 situationer er ikke gode for din træning.

22. juni 2017 af Anja Brunekjold

Selvom du besøger fitnesscentret flere gange om ugen, kan det sagtens være, du ikke ser de store resultater på din krop. Og det kan der altså være en naturlig forklaring på. Her får du 4 mulige faldgruber, som kan ødelægge din træning.

1. Du træner for meget

Du undlader at give din krop nok hvile, så den slet ikke får tid til at restituere mellem dine træningspas. Det er en ond spiral at komme ind i, og det vil helt sikkert ende med at du får en skade. 

Bliv klogere på restitution her.

2. Du træner én muskel af gangen

Måske tror du, at denne ene muskel bliver virkelig stærk, eller du vil gerne tabe dig et specifikt sted? Prøv i stedet at træne, så du involverer så mange muskelgrupper så muligt, det er langt mere effektivt. Fx kan du lave "store" øvelser som push ups og squats, hvor der kommer mange muskelgrupper i spil.

3. Du træner det samme

Laver du altid de samme øvelser og med samme intensitet? Så vil du kun vedligeholde dit nuværende niveau - der skal variation og graduering til hvis du vil forbedre dig.

Måske du også skulle hoppe på et andet hold i fitnesscentret? Eller måske er det smart at indlægge intervaller på din løbetur?

4. Du træner for hårdt

Måske putter du for meget vægt på vægtstangen, eller løber meget længere, end du egentlig kan klare. På den måde stresser du din krop og dine muskler, og du er længere tid om at blive klar til endnu en omgang træning.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler