Vitaminguide til aktive kvinder

Et aktivt liv kræver sin kvinde, men også vitaminer og mineraler. Her er nogle af de essentielle, som du bør huske at få gennem din kost eller tilskud

2. november 2016 af Benjamin Creative for Longo Vital

Nogle dage skal der bare slik i skålen i stedet for mandler, og der er perioder i dit træningsliv, hvor kroppen har brug for lidt ekstra – her kan løsningen være et kosttilskud. Men hvilket? Det nye kosttilskud Longo Vital Kvinde er en totalløsning med vitaminer, mineraler og urter, der er målrettet kvinder. Se de mest essentielle her:

Jern

Omkring 75 % danske kvinder mellem 18 og 35 år får for lidt jern. Jern sørger for at transportere ilt rundt i kroppen og bidrager til et normalt energistofskifte og immunsystem. Kornprodukter, lever og spinat er fantastiske kilder til jern. 

Longo Vital Kvinde er baseret på en sammensætning af 6 urter, 11 vitaminer og 3 mineraler, bl.a. jern der er godt for din energi og dit immunsystem. Find Longo Vital Kvinde i de fleste dagligvarebutikker eller Matas. 214 kr. for 180 tabletter.

Vitamin D

D-vitamin hjælper din krop med at udnytte mineralerne kalk og fosfor bedst muligt samt at vedligeholde normal muskelfunktion, knogler og tænder. Vitamin-D finder du især i fede fisk, æg, ost og olier. Du får også Vitamin D, når din hud eksponeres for sol – eksempelvis på løbeturen. I de mørke vintermåneder vælger mange derfor at bruge kosttilskud.

Zink

Zink hjælper din krop med at omsætte makronæringsstoffer, mens Vitamin A og bidrager til en normal frugtbarhed og reproduktion. Zink får du især gennem rødt kød eller fjerkræ.

Oprethold en normal muskelfunktion med sund kost, regelmæssig træning og Vitamin D.

Vitamin B12

Vitaminet bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer i din krop – det er dem, der transporterer livsvigtig ilt rundt i cellerne. Lever du primært af plantebaseret kost, bør du være særligt opmærksom på at få nok Vitamin B12, fordi de primære kilder er kød, fisk og mejeriprodukter.

Folat

Mindre end 25 % kvinder i den fertile alder får den mængde folat gennem kosten, som der anbefales. Du kan spise dig til vitaminet i især broccoli, spinat, bælgfrugter og kornprodukter. 

Selen

Selen bidrager til at vedligeholde normalt hår og negle samt immunsystemets normale funktion. Derudover bidrager selen til normal funktion af skjoldbruskkirtlen. Er du veganer, vegetar eller lever mest af plantebaseret kost, kan det være en god idé med tilskud til kosten, fordi du primært finder selen i kød, fisk, skaldyr, ost og mælk.



Kilder: Altomkost.dk, voksnekvinder.dk, netdoktor.dk, Danskernes kostvaner 2011-2013, DTU Fødevareinstituttet og NNR 2010 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: