Nyd solen

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag Solkampagnen, som har til formål at hjælpe danskerne til at passe bedre på i solen og gå mindre i solarium for at reducere risikoen for at få kræft i huden.

14. februar 2012

Tag dine forholdsregler

Til en sund løbestil hører også de sunde solvaner. Løbere bliver i sagens natur udsat for solens stråling ved udendørs træning. Med et par enkle forholdsregler kan du blive en solsikker løber uden at gå på kompromis med din løbetræning og resultaterne. Er de solsikre vaner ikke allerede en del af dine løbsforberedelser, så er der sund fornuft i, at de bliver det.

LÆS OGSÅ: Sådan spotter du modermærkekræft

  • Løb før klokken 12 og efter klokken 15, hvis du løber længere end ca. 20 minutter og der kun er let skydække eller skyfrit. Dermed undgår du det tidspunkt på dagen, hvor solens UV-stråling er højst. For meget UV-stråling kan give solskader og -skoldninger hud og dermed øge risikoen for at udvikle kræft i huden.

 

 

  • Beskyt din hud med tøj. Hvis du alligevel vil løbe midt på dagen, så er den bedste måde at beskytte din hud på ved hjælp af tøj. I dag findes der specialfremstillet træningstøj, hvor UV-strålingen ikke kan trænge igennem. Til et solsikkert outfit hører også en skygge, der dækker dit hoved og ører og skygger for dit ansigt og hals. Solbriller er også vigtige, da de giver skygge for og omkring øjnene.

 

 

  • Lad solcremen dække resten. Brug solcreme de steder på kroppen, som er udsat for solens direkte stråler. Vælg en solcreme med faktor 15.

 

 

  • Al brug af solarium frarådes, da den intense stråling markant øger risikoen for at få modermærkekræft.

 

 


Du kan få flere solråd og læse om Solkampagnen her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: