Hjælp graviditeten på vej med de rigtige råvarer.

Spis dig gravid

Har du svært ved at blive gravid, så kig lige ned på din (og din partners) tallerken: Måske ligger svaret der.

26. oktober 2012 af I FORM

15-20 pct. af alle par har problemer med frugtbarheden, og tendensen er stigende. En af grundene er, at vi får børn senere i livet. Hører I til dem, er der særlig god grund til at spise mad, der trækker frugtbarheden i den rigtige retning.

5 fødevarer, der gør jer ekstra frugtbare


Fuldkorn styrker din ægløsning

Drop sukker, hvid pasta, ris, kartofler og hvidt brød, hvis du gerne vil være gravid. Et amerikansk studie har påvist, at et højt indtag af hurtige kulhydrater, der får blodsukkeret til at skyde i vejret, kan fordoble risikoen for dårlig ægløsning.

Bær toptuner din mands sæd

Her er der et af de få tilfælde, hvor et naturligt tilskud af antioxidanter virkelig gør en forskel. Der bliver bingo næsten fem gange så ofte, når manden får godt med antioxidanter, viser en grundig gennemgang af forskningen på området. Resultatet skyldes formentlig, at de forskellige antioxidanter forhindrer dna-skader i sædcellerne. Sørg derfor for at få masser af frugt og grønt.

Æg får dine egne æg i topform

Æg indeholder folat, et af de allervigtigste vitaminer for kvinder, der enten planlægger at blive gravide eller allerede er det. Folat er nemlig afgørende for at få klargjort dine æg til at blive befrugtet og for dannelsen af hans sædceller. Mangel på folat kan give rygmarvsbrok hos barnet.

Laks sparker liv i sædcellerne

Noget tyder på, at fedt har en effekt på frugtbarheden. For nylig viste det sig nemlig, at et højt indtag af umættet fedt er forbundet med bedre sædkvalitet. Masser af fed fisk som laks giver godt med omega-3, der udgør en vigtig del af selve sædcellen og giver livlig sæd.

Østers holder godt fast på barnet

Østers indeholder et mineral, der er vigtigt for frugtbarheden, nemlig zink. Zinkmangel kan give dårligere sædkvalitet. Om deciderede tilskud af zink hjælper, er stadig til diskussion, men siden zinkmangel er relativt normalt, er der god grund til at spise masser af zinkrige fødevarer. Og det er ikke kun manden, der skal guffe zinkbomber i sig. Undersøgelser tyder på, at zinktilskud også reducerer risikoen for at føde for tidligt.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler