Undgå stress og sov bedre

Stress og søvn har det lidt ligesom hønen og ægget, for hvad kommer først?

25. august 2009 af I FORM

Der er hverken tvivl om, at stress kan gøre det svært at sove, fordi du ikke kan slappe af, eller om, at du kan blive stresset af for lidt søvn, fordi du ikke fungerer optimalt i hverdagen og fx kommer bagud med arbejdsopgaver og gøremål.

Svært ved at falde i søvn? Find løsningen på de ti mest almindelige søvnproblemer

Fokus på følelserne

Det er dog lidt forskelligt, hvordan stress påvirker vores søvn. På den ene side siger forskere fra Tel Aviv University i Israel, at stressede personer, der ikke fokuserer på deres følelser, sover, som de plejer, mens det modsatte gør sig gældende for dem, der har mere fokus på følelserne og fx er bange for at blive syge pga. stress eller bange for at miste deres job, fordi de ikke magter opgaven.

På den anden side havde samtlige 80 personer, der var sygemeldt af stressrelaterede årsager, søvnproblemer da de blev undersøgt af den svenske Stiftelsen Stressmotttagningen og Institutet för Psykosocial Medicin.

Brug åndedrættet

Langtidssstress bør altid undgås, men stress i kortere perioder kan være svært at undgå. Derfor er det klogt at have fx en åndedrætsøvelse eller en afspændingsteknik i ærmet, der kan få dig ned på jorden både fysisk og mentalt inden sengetid.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: