Undgå en "sort sommer"

For nogle medfører ferien en mindre depression - enten under eller efter ferien. I den uvante ro og de nye omgivelser kan der nemt dukke ting op i bevidstheden, som du måske fortrænger til hverdag.

17. marts 2009 af I FORM

Pas for eksempel på:

Hverdagen


Uanset hvor kedelig hverdagen virker, så ved du, hvor du har den. Sikkerhedsnettet og rutinen er væk under en ferierejse. Du får også pludselig ro og tid til at tænke. Det kan være, at du opdager, at din hverdag er dårligere, end du troede. Tal med nogen, du kender godt, om det.

Penge


Det er dyrt at rejse, og det kan let føles, som om alle bare gør det. Gør dig klart, hvor meget du vil bruge på at rejse, og hvor meget du vil investere i din hverdag. Selv om vi kun har 5-6 ugers ferie, er der mange, der vælger kun at leve godt der. Er det det, du vil?

Børn


Mange håber, at ferien kan slette den dårlige samvittighed over at sende børnene i institution hver dag. Men pas på. Forvent ikke, at ungerne synes, du er det bedste selskab 24 timer i døgnet i to uger et fremmed sted uden legetøj og jævnaldrende. Ofte vil de helst blive hjemme sammen med dig. Uanset hvor I er, skal I vænne jer til at være så meget sammen.

Træning


Når rutinerne falder fra, bliver din disciplin også dårligere. Efter to uger uden træning, begynder du at kunne mærke på din krop, at der er noget galt. Sørg for at få trænet lidt, selv om det er ferie og varmt. Lav evt. andre ting, end du normalt gør - men få rørt dig. Bare det, at din krop ikke bliver brugt som normalt, kan let føre til dårligt humør.

Mad/drikke


Dine gode vaner omkring sund mad og drikke sættes på standby i ferien. Varerne i butikkerne er ikke de samme. Du spiser mere ude. Og alkoholen kan flyde frit, når forpligtelserne er væk. Husk, at fed mad og for meget sprut heller ikke er sundt i ferien - og at de ekstra kilo skal slides af under kolde danske himmelstrøg.

Forventninger


En ferie kan ikke ændre dit liv. Og problemerne er der også, når du kommer hjem. Dine forventninger til, hvad du kunne nå i ferien, kan være for høje. Sæt dig ikke kun ét mål med ferien (Jeg vil bestige det bjerg). Hvis det ikke lykkes, er hele ferien ødelagt. Flere små mål er bedre.

LÆS OGSÅ: Det gør sommertid ved kroppen

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: