Spar tid i køkkenet

Gør madlavningen til en oplevelse. Der er masser af timer at spare, når det handler om indkøb og madlavning.

22. januar 2010 af I FORM

Regner du på det, vil du sandsynligvis opdage, at du bruger en god time mere end nødvendigt på at sørge for mad på bordet hver dag.

1. Du beslutter dig for, hvad I skal have, og kigger lige i køleskabet for at tjekke, hvad der mangler.

2. Så kører du i supermarkedet og køber ind. Måske mangler du alligevel noget, når du kommer hjem, fordi dit blik ind i køleskabet trods alt var lige overfladisk nok. Og måske nåede du slet ikke at tjekke derhjemme, før du kørte på indkøb. Derfor skal du måske af sted igen, ind til naboen for at låne eller bruge tid på at finde på en anden middagsret.

3. Så laver du maden.

4. Og rydder det hele væk igen.

Det tager tid - rigtig meget tid. Og meget af netop den tid kan du spare ved ren og skær planlægning.

  • Det optimale er at planlægge middagsretter, frokoster og madpakkeindhold til en uge ad gangen. Planlæg alene, eller tag familien med på råd i en ugentlig "nu-beslutter-vi-maden-til-den-næste-uge"-time. Så får børnene også indflydelse på, hvad der skal spises, og evt. hvad de gerne vil være med til at lave.

  • Gennemgå opskrifterne, og find ud af, hvad I skal bruge. Skriv det hele ned, og tag på storindkøb en gang om ugen. Med lidt øvelse kan I få opskrifterne til at passe lidt sammen, så I kan sikre jer, at I kan få bugt med den store pose gulerødder eller et helt hvidkålshoved, inden det bliver dårligt, og du skal bruge tid på at slæbe det ned til skral-despanden.

  • Selv for en større familie vil I kun en enkelt gang i løbet af ugen skulle købe ekstra mælk og måske brød, hvis I ikke vil fryse den slags ned.

  • Gør det til en vane at lave dobbeltportion af fryseegnede retter. Så har du altid en hjemmelavet færdigret i fryseren lige til at varme. Eller du kan gemme resterne af dobbeltportionen i køleskabet et par dage.

  • Flere supermarkeder og købmænd kan overtales til at bringe varer ud til gode kunder.

  • Sæt dig ind i mikroovnens evner. Den kan mere end poppe popkorn og optø kød.

  • Køb en klat pizzadej hos dit pizzaria. Fyldet tager ingen tid.

  • Spis kold mad. Det er hurtigt at sætte rugbrød og pålæg på bordet. Og med lidt rå grønsager og frugt er det et glimrende aftensmåltid.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: