Måder at fjerne stressen på

3. marts 2009 af I FORM

  • Træk vejret rigtigt.
    Eliteidrætsudøvere træner i at trække vejret rigtigt, så de under højt pres kan kontrollere deres stress-niveau. Rigtig vejrtrækning vil sige et roligt og regelmæssigt åndedræt, der kun foregår nede i maven. Træk vejret langsomt, og fyld maven helt med luft. Lad så luften langsomt sive ud, og sørg for at tømme maven helt inden næste indånding. Når du føler dig stresset, så læg lige mærke til dit åndedræt.

  • Find det første tegn på stress.
    Hvad er det første tegn på, tankemæssigt eller kropsligt, at du er ved at stresse op? Hvis du kender dine egne stress-signaler, så ved du, hvornår det er ved at gå galt, og du kan med det samme sætte ind med den rigtige vejrtrækning.

  • Find én positiv ting ved situationen, inden stressen tager over. Det er lettere at styre stressen, hvis man kan finde noget positivt at fokusere på i en presset situation.

  • Vær mentalt forberedt.
    Tænk de situationer igennem, som plejer at stresse dig, og beslut, at næste gang du er i en af disse, så brug de ting, der er nævnt under punkt 1-3.

  • Vær fysisk forberedt.
    Af alle de teknikker og metoder, der kan stables på benene med henblik på at tackle og forebygge negative stress-reaktioner, er der ingen, der er så effektiv som at være i god fysisk form. Jævnlige løbeture eller anden motionstræning er ganske enkelt den bedste stress-vaccination, der findes.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler