Få den rette dosis adrenalin

Det lyder umiddelbart positivt at være på adrenalin-trip. Men hvis udskillelsen af adrenalin i dit blod står på for længe, går det galt.

16. marts 2009 af I FORM

Selv om det aktive stress-system er positivt og en forudsætning for, at vi kan præstere noget, så er det ikke ligegyldigt, hvor meget knald der er på adrenalinen. Vi kan mobilisere for meget adrenalin og energi, så det går ud over præstationen.

Det rigtige stress-niveau afhænger meget af, hvilken situation vi er i. Fx er det ikke hensigtsmæssigt for en skytte at have en puls på 170, når han skal skyde. En puls på 170 kan derimod godt være optimal for en løber. Det er imidlertid heller ikke godt, at skytten er så lidt stresset, at han falder i søvn.

Så et eller andet sted imellem for lidt og for meget ligger det rigtige stress-niveau.

Det er heller ikke ligegyldigt, hvor god du er til det, du skal præstere. Jo bedre du er, desto mere stress kan du tåle.

Der er omtrent lige så mange tegn på negativ stress, som der er mennesker til. Vi har alle vores personlige favoritter, men der er alligevel nogle, der går igen hos de fleste mennesker.

Et sikkert tegn på negativ stress, der skyldes, at dit stress-niveau har været vedvarende højt, finder du ved at tage din morgenhvilepuls. Hvis din morgenpuls normalt ligger på 60, og den de sidste 14 dage har ligget på 70, så er det ikke godt. Så er der noget, du skal begynde at ændre på.

Hos mennesker, der træner meget, kan en forhøjet hvilepuls være udtryk for, at de ikke har nået at restituere sig fra gårsdagens træning. Men hvis du ikke er begyndt at ændre på dine træningsvaner, så er en forhøjet hvilepuls tegn på negativ stress.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler