Kvinde i skoven.

Aaaahh … med små ændringer i dine rutiner føles hverdagen mindre presset.

© iStock

4 tips til mindre stress i dit liv

Med ganske få ændringer i dit liv kan du få styr på hverdagsstresset og mere overskud til de ting, der giver dig energi.

27. august 2017 af Jeanette Linder

Lange dage på jobbet. Bunker af opgaver på skrivebordet. Umulige unger. Aftensmaden, der venter på at blive lavet. Der er rigeligt med ting, som kan give stress i hverdagen, men den gode nyhed er, at du med få ændringer i dit liv kan opnå en effektiv afstressende effekt:

1. Gå tidligt i seng, og stå tidligt op

Hvis din morgen er fuldstændig kaotisk, er der også risiko for, at resten af dagen bliver det. Ved at komme tidligt ud af fjerene kan du starte dagen på en god og rolig måde og måske endda finde tid til et lille morgenritual, hvor du læser, mediterer eller andet rart.

2. Lav lister

Start dagen med at lave en lille liste over de ting, du skal nå. Det vil hjælpe dig til at få de stressende tanker ud af hovedet og få en mere velorganiseret dag. Desuden vil det føles dejligt tilfredsstillende at krydse tingene af i løbet af dagen. Skriv dog kun de mest nødvendige opgaver ned, så listen ikke ender med at tage pusten fra dig. 

Er du stresset? Vi har samlet 5 tydelige symptomer på stress, som du bør kende og være opmærksom på.

3. Sig nej!

Et af de bedste midler til mindre stress er at lære at sige fra til de ting, du ikke har lyst, tid eller overskud til. Det kræver øvelse at sige nej til folk, men du vil straks mærke lettelsen rulle gennem kroppen samt glæden ved at have skabt plads til de ting, du faktisk har lyst til.

4. Uddelegér opgaver

Er du ved at drukne i praktiske gøremål derhjemme, så sørg for at uddelegere opgaver til din mand og evt. også dine børn. Lav fx et skema på køleskabet, hvor der står sort på hvidt, hvem der skal gøre hvad – og hvornår det skal gøres.  

Gåturen er dit bedste våben mod stress

Hvis de ulæste mails hober sig op i din indbakke, og du har svært ved at overskue de daglige gøremål, skal du lægge pligterne til side, smide en jakke på og gå en tur. Når du går, reduceres mængden af stresshormonet kortisol i dit blod nemlig, og du vil opleve, at du får mere energi og bliver mindre bekymret.

Gåturen er dog ikke kun gavnlig for dig, der allerede er ramt af stress. De hormoner, der produceres under gang, er nemlig også med til at forebygge, at du rent faktisk bliver stresset. Så det er bare om at komme afsted!

Du skal naturligvis være klædt godt på til din gåtur, og her er en fiberjakke oplagt. Den lette jakke er perfekt i forårs- og efterårsmånederne, men fylder så lidt, at du også kan bruge den som et ekstra lag under din regn- eller vindjakke. LIGE NU får du en fiberjakke + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50).

Den jakke skal jeg dælme ha’ - vis mig tilbuddet!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler