Sover du længe lørdag og søndag, kan du fjerne den øgede diabetesrisiko, som en hård uge med for lidt søvn fører med sig.

© Colourbox

To nætter med god søvn kan redde dig fra diabetes

Har du sovet for lidt i løbet af ugen, kan to nætters god nattesøvn fjerne de skadelige virkninger, viser ny forskning.

28. januar 2016 af I FORM-redaktionen

Tidligt op og sent i seng! Ser lidt for mange af dine hverdage sådan ud, så sørg til gengæld for at sove godt igennem, når du har weekend. For selv om for lidt søvn skader din sundhed og bla. kan føre til type-2 diabetes, har amerikanske forskere netop fundet ud af, at to nætters god søvn faktisk retter op på en del af skaderne.

"Resultaterne er meget interessante. De viser, at unge, raske mennesker, som af og til får for lidt søvn i løbet af ugen, kan reducere deres diabetesrisiko, hvis de får indhentet søvnen i weekenden", siger en af de ledende forskere, Esra Tasali, lektor i medicin ved University of Chicago i en pressemeddelelse.

Studiet, der stammer fra University of Chicagos søvnlaboratorium, er foretaget med 19 raske unge mænd. I forsøget blev mændene først sat til kun at sove 4,3 timer pr. nat i 4 nætter i træk. Herefter kunne forskerne konstatere, at søvnmanglen havde ført til et fald i mændenes insulinfølsomhed med 23 pct. og en stigning i deres risiko for type-2 diabetes på 16 pct.

De næste to nætter fik mændene lov til at sove knap 10 timer pr. nat, hvorefter deres værdier for insulinfølsomhed og diabetesrisiko vendte tilbage til normalt niveau.

Forskerne vil nu undersøge, hvordan et sådant søvnmønster over længere sigt påvirker helbredet. Studiet er offentliggjort i tidsskriftet Diabetes Care.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: