Proteinholdige fødevarer

Fyr op for æg, kød og tørrede bælgfrugter på tallerkenen, hvis du vil have en bedre nattesøvn.

© iStock

Spis dig til bedre nattesøvn

Slider du med søvnen, kan det være, du skal kaste et blik på, hvad du spiser. Med den rette kost kan du nemlig forbedre kvaliteten af din søvn, er der forskning, der tyder på.

1. april 2016

Hvis du slanker dig på en proteinrig kost, forbedrer du ikke bare din fedtprocent og dit taljemål. En proteinrig kost kan nemlig også højne din søvnkvalitet. Det er i hvert fald konklusionen i et nyt overraskende studie.

Her blev de 44 forsøgsdeltagere sat på en kaloriereduceret diæt i 16 uger med enten et normalt eller et højt indtag af proteiner. En forskel, der også viste sig på deltagernes søvn efterfølgende. 

De, der spiste 1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt, rapporterede i hvert fald om en betydeligt forbedret søvnkvalitet sammenlignet med de deltagere, der kun fik 0,8 gram protein pr. kilo kropsvægt.

Deltagerne i forsøget fik både protein fra både svin, okse, bælgfrugter og mejeriprodukter.

Protein mætter længe

Det omtalte studie besvarer ikke, hvorfor en proteinrig kost kan have indflydelse på din nattesøvn. Men én forklaring kan være, at protein optages relativt langsomt i din krop. Det betyder, at der konstant sendes mæthedssignaler til din hjerne, så du veltilfreds kan slumre hen.

Her får du flest proteiner

TIP: En god proteinrig aftensnack kan være en portion skyr med bananskiver eller en ostemad.

Kilde: American Journal of Clinical Nutrition

Får du proteiner nok?

Med I FORM Kostdagbog får du overblik over din kostsammensætning og hvor dine energikilder kommer fra. Prøv I FORM Kostdagbog i 5 dage gratis her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: