Kvinde gaber. Har lukkede øjne.

Gab! Tjek her, om du sover for lidt.

© iStock

Sådan finder du ud af, om du får nok søvn

Det er ret almindeligt at være træt, når man går på arbejde, henter børn, laver mad osv. Men ikke konstant. Får du i virkeligheden nok søvn? Læs med her!

20. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Randene under øjnene er tydeligere, end de plejer, du har konstant lyst til slik og andre søde sager, og du kæmper med at holde koncentrationen på jobbet. Det er meget normalt at have det sådan ind imellem, men ikke hver eneste dag. Hvis det er er tilfældet, skyldes det højst sandsynlig, at du ikke sover nok.

Ifølge National Sleep Foundation skal en voksen i gennemsnit have mellem 7 og 9 timers søvn hver nat – noget, de færreste lykkes med.

Manglende søvn kan bl.a. føre til depression, overvægt og et svækket immunforsvar, så det er vigtigt at tage hånd om problemerne. Det er især en god idé at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag. På den måde er du med til at stille dit indre ur til sove- og vågen-tid. 

Hold også fast i sengetiderne i weekenden, så du ikke forstyrrer døgnrytmen. Kommer du sent i seng en aften, er det bedste stadig at stå op til den normale tid for at holde rytmen.

Typiske symptomer på, du sover alt for lidt:

1. Du er konstant sulten, især efter snacks og søde sager.

2. Du har svært ved at koncentrere dig i løbet af dagen.

3. Du føler dig i dårligt humør og bliver let irriteret.

4. Din finmotorik påvirkes negativt, og du er også mere klodset.

5. Dine følelser sidder udenpå tøjet, og pludselig græder du over ting, du ikke plejer at græde over, fx filmscener.

6. Du er oftere syg.

7. Din hud ser glansløs og gusten ud, og du har mørke rande under øjnene.

8. Du har nedsat sexlyst.

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler