Kvinde, der sover

En god nats søvn betyder alverden for dit humør og din generelle sundhed.

© iStock

5 ting, der får dig til at falde hurtigere i søvn

Med disse 5 tricks ved hånden kan du nemt bevæge dig ind i drømmeland.

7. marts 2017 af Maria Albøg Jespersen

Glem alt om at ligge og vende dig i sengen, når klokken for længst har passeret sengetid, og det eneste, du kan tænke på, er, hvornår vækkeuret ringer.

Der er nemlig flere ting, du kan gøre – og du skal hverken til at varme mælk eller tælle får. Vejen til en bedre søvn kræver nemlig nogle langt mere overraskende tiltag. Her har vi samlet 5 af dem.

1. Tøm hjernen med yoga

Laver du hunden, trekanten eller kobraen inden sengetid, falder mængden af stresshormoner i kroppen, ligesom hjernen tømmes for tanker, så du nemmere kan falde til ro.

Find afslappende yogaprogrammer her.

2. Ud med ekstradynen

Du skal ikke fryse, men du må heller ikke have det for varmt. Selv om det kan føles komfortabelt at vikle dig ind i masser af dyner, gør du dog klogt i at holde ekstra dyner og tæpper på et minimum. 

3. Puden skal støtte

Ud over at yde god komfort er det vigtigt, at din pude yder støtte til din nakke, så du ikke får muskelspændinger eller hovedpine efter en lang nats uro. Faktisk kan en hovedpude uden støtte forværre din søvn.

4. Gå efter kvalitet

Måske overvejer du at gå tidligt i seng efter en nat med dårlig søvn. Men kan du alligevel ikke sove, bør du stå op igen og foretage dig noget andet. Bliver du ved med at ligge og vende dig, kan du risikere at associere din seng med søvnløshed, og det forstærker problemet.

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

5. Stå tidligt op

Efter en dårlig nat med alt for lidt søvn kan det være fristende at gøre brug af snooze-knappen. Men står du tidligt op for at træne, får du en bedre søvn, end hvis du træner senere på dagen.

Kilde: huffingtonpost.com  

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Fit Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitetsur kan give dig svaret!
Et aktivitetsur som denne Active Fit Tracker kan bl.a. måle, hvor mange timers dyb og let søvn, du får, og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsuret Active Fit Tracker kan du få helt styr på det.

Få aktivitetsur med søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få aktivitetsuret Active Fit Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement.

Uret registrerer natten igennem, hvor uroligt eller dybt du sover. Og det registrerer det hele – i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn. Active Fit Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Ud over at kunne holde styr på din søvn, har trackeren bl.a. også disse funktioner:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se hvad din nye Active Fit Tracker kan:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler