En god nats søvn er utrolig vigtig for både form, velvære og udseende.

Så vigtig er søvn for din velvære

Søvn er fuldstændigt afgørende for din sundhed. Faktisk går mangel på søvn både ud over din form, din velvære og dit udseende.

16. december 2015 af Thomas Lykke Olesen

Få styr på dine søvnvaner med en digital hjælper. Få et super godt tilbud på en Active Fit Tracker sammen med I FORM. Klik her

De kloge siger, vi skal huske at få søvn nok - og de har ret. Vi har sikkert alle prøvet at tage på arbejde oven på en nat med alt for lidt søvn og mærket konsekvenserne. Dem er der nemlig mange af. Ud over tunge øjenlåg går manglen på søvn nemlig også ud over hukommelsen, immunforsvaret, indlæringsevnen og en lang række andre ting.

Søvn er ultravigtigt for både krop og sind

Når sundhedseksperter tuder os ørerne fulde med, at vi skal huske at få de klassiske 7-8 timer hver nat, så er det ikke for sjov. Især hvis du går op i din træning og gerne vil have mest muligt ud af den. Får du for lidt søvn, har det nemlig også en negativ effekt på din fremgang. Når du træner, er det utrolig vigtigt, at du får sovet tilstrækkeligt, så kroppen kan restituere og blive stærkere. Faktisk skal kroppen helst have mere hvile end normalt, efter en hård omgang træning, og her er passer dårlige søvnvaner ikke særlig godt ind i ligningen.

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

Din hud ældes hurtigere

Der er nok også flere af os, som har kigget i spejlet om morgenen og set lidt flere linjer og lidt større poser under øjnene end normalt, efter en nat hvor vi har sovet dårligt eller ikke har sovet nok. Og det viser sig faktisk, at vores hud også bliver påvirket af, hvor meget søvn vi får om natten. Et studie har nemlig vist, at huden skal bruge mere tid på at reparere skader forårsaget af f.eks. UV-stråling, og at den også hurtigere viser tegn på aldring hos personer, der døjer med søvnproblemer.

Bedre overblik giver bedre søvn

Et godt overblik over dine søvnvaner kan spille en rigtig stor rolle i forhold til, hvor godt og hvor meget du får sovet. Mange af os får nemlig dagligt mindre end de anbefalede syv timer uden nødvendigvis at vide, hvor stor betydning det har i vores hverdag. Derfor er flere begyndt at bruge smarte hjælpemidler som f.eks. aktivitets- og søvnmålere der giver et overblik over netop søvnforbrug, så man kan tilpasse sine vaner derefter.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: