Kvinde sover

Læg dig godt til rette, uden at rygsøjlen ligger unaturligt. 

Så meget skal du sove, når du træner

Vidste du, at din nattesøvn er afgørende for din træning? Find begrundelsen her.

30. juni 2017 af Maria Albøg Jespersen

Så meget søvn har du brug for, når du træner

En god nattesøvn er afgørende for din generelle sundhed og dit humør, men også for din træning. Faktisk får du slet ikke tilstrækkeligt ud af dine anstrengelser, hvis du nedprioriterer din søvn. Hvor meget du har brug for at sove, kan der imidlertid ikke sættes noget eksakt timeantal på. Som tommelfingerregel gælder det dog, at du har fået tilstrækkelig med søvn, hvis du føler dig udhvilet, når du vågner, og følelsen varer ved dagen igennem. 

Tjek her, om du får nok søvn.

Læs nedenfor, hvorfor en god nattesøvn er altafgørende for din træning.

En god nats søvn

… gør dig mere motiveret

Din søvn påvirker dit overskud og dermed din lyst til at tage af sted til træning.

… gør, at kroppen restituerer

Når du sover, giver du din krop lov til at genopbygge og reparere sig selv.

… gør, at du kan forbedre dig

Din kondition afhænger af dine lunger og din åndedrætsmuskel, som genopbygges, når du sover.

Har du brug for en bedre nattesøvn? Her finder du tips og tricks til at få en god nats søvn.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler