Kvinde sover
© Colourbox

Lev sundere: Sov en time mindre

Styr uden om hjerteproblemer med den helt rigtige søvnmængde. Én time kan gøre hele forskellen!

29. april 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Natteravne og B-mennesker tag jer i agt! Ny forskning viser nemlig, at I har større tilbøjelighed til at kaste jer over hjertesygdommenes tre store uvaner: rygning, dårlig kost og en inaktiv livsstil.

Et nyt studie fra University of Delaware viser i hvert fald, at de personer, hvis søvn er enten for kort eller for lang samt natteravnene, der går sent i seng, er mere tilbøjelige til at ryge, leve et stillesiddende liv og spise mindre frugt og grøntsager sammenlignet med dem, der får tilstrækkelig søvn og går tidligt i seng.

Mere søvn er ikke altid bedre

Der er tale om et såkaldt selvrapporteringsstudie baseret på svar fra knap 430.000 briter i alderen 40-69 år. Forskerne definerer kort søvn, som værende under 6 timer, tilstrækkelig søvn som 7-8 timer og lang søvn som over 9 timer.

Ifølge forskerne viser studiet, at det ikke kun er mangel på søvn, der er relateret til risikabel adfærd rent hjertemæssigt. For meget søvn er også relateret til rygning, dårlig kost og inaktivitet. Det er derfor et forsimplet sundhedsbudskab, når vi får at vide, at vi skal sove mere, siger forskerne.

Kilder: Annals of Behavioral Medicine, sciencedaily.com

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler