Hold dig slank med søvn

Forskning viser en sammenhæng mellem søvn og sult.

19. april 2010 af I FORM-redaktionen

Forskning tyder på, at for lidt søvn øger risikoen for at blive overvægtig.

Tre større befolkningsundersøgelser har fundet en sammenhæng mellem kronisk søvnmangel (under 5 timer pr. nat) og øget forekomst af overvægt og livsstilssygdomme som type 2 diabetes.

Søvnmangel ændrer hormoner, der styrer appetitten

En gruppe belgiske forskere har undersøgt, hvilke årsager der kan ligge til grund for denne sammenhæng. De fulgte en gruppe unge mænd, der sov i henholdsvis 4 timer/nat eller 12 timer/nat i seks dage.

Ved søvnmangel fandt de ændringer i nogle af de hormoner, der regulerer vores appetit, hvilket førte til en øget appetit og sultfornemmelse. Desuden fandt de en forringelse af mændenes sukkerstofskifte, der er en væsentlig risikofaktor for udvikling af type 2 diabetes.

En hel nats søvn er ingen garanti for, at du får nok dyb søvn. Læs her, hvor meget dyb søvn du skal have, og hvordan du ved, om du får nok.

Mindre søvn giver øget energibehov

Samlet set tyder forskningen derfor på, at søvnmangel øger appetitten, nedsætter aktivitetsniveauet og øger risikoen for fedme og diabetes.

Men når det så er sagt, så er øget appetit og kalorieindtag formentligt også et naturligt fysiologisk respons til manglende søvn. Når man sover mindre har kroppen et større energibehov, hvorfor det er helt i orden at spise lidt mere.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: