Kvinde med røde natbriller ligger i seng og ser utilfreds og træt ud.

Du får nogle af de samme symptomer af søvnunderskud, som du gør af alkohol.

© iStock

For lidt søvn får dig til at føle dig fuld

Der skal virkelig lidt søvnmangel til, før du kan mærke effekten.

10. maj 2016 af Tine Sandorf

“Det tager ikke ret mange dage med for lidt søvn, før du bliver funktionsdygtig fuld.”

Sådan lyder udmeldingen fra Olivia Walch fra University of Michigan, som er medforfatter til et nyt, stort studie om søvnmønstre, efter hun og hendes medforskere har analyseret data fra 100 forskellige nationer via en søvnapp til mobiltelefonen.

Selv 6 timers søvn er for lidt

Grunden til, at hun kalder det “funktionsdygtig fuld”, er, at forskere har fundet ud af, at overtræthed kan have den effekt.

“Og hvad der er skræmmende er, at folk tror, de udfører opgaver meget bedre, end de gør. Præstationen falder, men forestillingen om præstationen falder ikke,” forklarer Walch i en pressemeddelelse på University of Michigans hjemmeside.

Men det er ikke den eneste overraskende udmelding. 

Der skal nemlig ikke meget til, før fulde-følelsen sætter ind.

“Selv hvis du sover 6 timer om natten, opbygger du en søvngæld,” siger Olivia Walch.

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

Sen sengetid er årsag til søvnmangel

Studiet viser en tendens til, at samfundet styrer sengetiden, mens det indre ur styrer, hvornår vi vågner.

Det vil altså sige, at det at komme for sent i seng ofte er årsagen til søvnmangel, fordi det ikke er muligt at indhente de tabte minutter i drømmeland om morgenen, konkluderer forskerne bag studiet. 

Vil du gerne sove bedre? Få 6 effektive søvnråd her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler