Løs problemet med 10 gode tips inspireret af bl.a. Chris MacDonald

© iStock

Du glemmer - efter en søvnløs nat

Bare én nat uden søvn får hjernens hukommelsescenter - hippocampus - til at strejke. Det kan altså ikke betale sig at sidde hele natten og terpe dagen inden eksamen. Gå i seng og sov!

Amerikanske forskere fik ti studerende til at holde sig vågne én nat. Næste morgen blev de præsenteret for 30 ord. Næste nat sov de normalt, og dagen efter den skulle de prøve at huske ordene.

De huskede 40 pct. færre ord end en gruppe studenter, der havde sovet begge nætter. Men ikke nok med det. Forskerne opdagede også, at ordenes følelsesmæssige indhold havde betydning. Negativt ladede ord som fængsel eller kræft havde sat sig bedre fast i studenternes hjerne end positive ord som lykkelig eller solskin.

5 gode hukommelseshjælpere

  • At tygge tyggegummi kan forbedre hukommelsen med op til 36 pct.

  • Duften af blomster gør dig op til 17 pct. skarpere, når der skal løses hjerneopgaver.

  • Hold blodtrykket lavt. Et forhøjet blodtryk skader din intelligens.

  • Salvie og te forbedrer hukommelsen ved at hæmme et hjerneenzym kaldet AChE.

  • Lær at danse. Når hjernen lærer nyt, forbedres hukommelsen.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: