Kvinde, der sover

Hold dig under otte timers søvn, hvis du vil undgå mareridt, lyder det fra eksperter.

© iStock

Du får mareridt af at sove længe

Ja, det er skønt at sove længe – men ikke, hvis du vågner badet i sved! Desværre er det det, du risikerer ved at boble til kl. 12.

24. september 2017 af Jeanette Linder

Endelig er det lørdag, og du har glædet dig hele ugen til at blive under dynen og sove dejligt længe. Så skønt, men desværre har det også en bagside at boble til langt ud på formiddagen. For bliver det til mere end ni timers søvn, risikerer du at få flere mareridt, lyder konklusionen i en undersøgelse.

Her bad eksperterne 846 personer om at udfylde et spørgeskema om deres søvnvaner samt deres oplevelser med mareridt – både hvor ofte de fik dem, og hvor voldsomme de var. Resultatet viste en tydelig sammenhæng: Dem, der sov mere end ni timer i løbet af natten, havde også en del flere af de skræmmende drømme.

Forklaringen findes i de såkaldte søvnstadier. Din nattesøvn består nemlig af de fire stadier døs, let søvn, dyb søvn og drømmesøvn. De kører i en cyklus hele natten, men der er forskel på, hvor meget de enkelte stadier fylder i hver cyklus.

I den første del af natten bruger du mest tid i den dybe søvn, hvor kroppen ”lader batterierne op”. Sidst på natten bruger du til gengæld mere tid i den såkaldte drømmesøvn, også kaldet REM-søvn, som er vigtig, fordi din hjerne her bearbejder dagens oplevelser og lagrer information. Desværre er det også her, mareridt opstår, og ifølge eksperterne er det derfor, din risiko for at vågne badet i sved stiger, jo længere du sover.

Heldigvis viser undersøgelsen også, at dine mareridt ikke bliver mere voldsomme af den længere søvn – der kommer blot flere af dem.

Kilde: University of Oxford

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Fit Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitetsur kan give dig svaret!
Et aktivitetsur som denne Active Fit Tracker kan bl.a. måle, hvor mange timers dyb og let søvn, du får, og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsuret Active Fit Tracker kan du få helt styr på det.

Få aktivitetsur med søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få aktivitetsuret Active Fit Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement.

Uret registrerer natten igennem, hvor uroligt eller dybt du sover. Og det registrerer det hele – i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn. Active Fit Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Ud over at kunne holde styr på din søvn, har trackeren bl.a. også disse funktioner:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se hvad din nye Active Fit Tracker kan:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler