Kvinde, der sover i en seng.

Du har brug for din nattesøvn. Mindre end 7 timers søvn skader både dit helbred og din præstationsevne.

© iStock

Derfor skal du sove mindst 7 timer

Passer du ikke din nattesøvn, stiger din risiko for overvægt og en lang række sygdomme. Og du skader faktisk også din præstationsevne!

8. marts 2016

Ringer dit vækkeur klokken 6 hver morgen, skal du som minimum ligge i din seng kl. 23. En ny stor amerikansk undersøgelse fastslår nemlig endnu engang, at det skader dit helbred, hvis du får under 7 timers søvn hver nat. 

Søvnmangel skader både dig selv og andre

For lidt søvn øger din risiko for overvægt, hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk og diabetes, men kan også gå ud over andre. Det viser sig nemlig, at søvnmangel også præger din koncentrationsevne og dine daglige præstationer fx. på dit job.

Det er det amerikanske sundhedsagentur, Centers For Disease Control and Prevention, der har analyseret data fra en stor søvnundersøgelse, der omfatter mere end 440.000 amerikanere i alderen 18-60 år.

Søvnløs? Få løsningen på de 10 mest almindelige søvnproblemer her.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: