Kvinde krammer dyne

Hvide farver i soveværelset, fx på vægge og sengetøj, er ifølge undersøgelsen med til at give god søvn.

© iStock

9 gode råd til perfekt nattesøvn

Eksperter har kortlagt, hvordan du skaber de bedste betingelser for at sove godt.

12. marts 2018 af Jeanette Linder

Sov godt hver nat

Det kan være op ad bakke at få en god søvn og vågne frisk og udhvilet hver eneste morgen. Alt lige fra et overophedet soveværelse til en snorkende partner kan ødelægge natten, så hvordan sikrer du bedst muligt din skønhedssøvn? Det har eksperter sat sig for at finde ud af ved hjælp af en rundspørge blandt 2000 kvinder og mænd. De har spurgt til, hvad der fungerer for folk i forhold til en god nattesøvn, og det har resulteret i en række meget konkrete punkter, som du kan lade dig inspirere af.

Ud fra et gennemsnit af folks sengetider viser det sig bl.a., at det perfekte tidspunkt at gå i seng er præcis kl. 22.39. Desuden er det en god idé fx at sove på højre side og skifte sengetøj ofte.

Vidste du, at ... næsten halvdelen af deltagerne i undersøgelsen sover bedst alene? Helt præcist svarer 46 procent, at de sover bedre uden deres partner i sengen.

Kilde: Eve Sleep

Her er vejen til drømmeland

  1. Læg din telefon fra dig senest 37 minutter før sengetid.
  2. Gå i seng kl. 22.39
  3. Brug to hovedpuder.
  4. Undgå at ligge i ske med din partner.
  5. Tag nattøj på.
  6. Lig på højre side i fosterstilling.
  7. Sov i rent sengetøj.
  8. Hold temperaturen i soveværelset på ca. 16 grader.
  9. Mørklæg rummet.

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Fit Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitetsur kan give dig svaret!
Et aktivitetsur som denne Active Fit Tracker kan bl.a. måle, hvor mange timers dyb og let søvn, du får, og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsuret Active Fit Tracker kan du få helt styr på det.

Få aktivitetsur med søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få aktivitetsuret Active Fit Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement.

Uret registrerer natten igennem, hvor uroligt eller dybt du sover. Og det registrerer det hele – i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn. Active Fit Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Ud over at kunne holde styr på din søvn, har trackeren bl.a. også disse funktioner:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se hvad din nye Active Fit Tracker kan:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler