Kvinde i seng. Vågner for tidligt.

Når vækkeuret ringer om morgenen, er det ikke ligegyldigt, hvad du gør, hvis du vil slanke dig.

© iStock

4 morgenvaner, der får dig til at tage på

Du er måske slet ikke klar over, at mange typiske morgenvaner kan påvirke din vægt negativt. Tjek, om du selv begår disse fejl fra morgenstunden.

1. marts 2017 af Anja Bruneskjold

De fleste af os har nogle ret faste morgenrutiner, som vi gentager dag efter dag. Men måske er det tid til at gå disse rutiner efter i sømmene, hvis du undrer dig over, at der aldrig sker noget positivt på vægten. Dine morgenvaner kan nemlig have indflydelse på, om du har ekstra kilo på sidebenene eller ej. Se her, hvad der ofte går galt.

Du sover for meget

Vi har allesammen hørt, at for lidt søvn kan få os til at tage på. Men det samme gælder omvendt. Et studie viser, at hvis du sover mere end 10 timer om natten, stiger din risiko for at få et højere BMI. Hold dig derfor til mellem 7 og 9 timer.

Du gør dig klar i mørke

Studier viser, at folk, der gør sig klar i dagslys har et lavere BMI end andre. Faktisk skal der ikke mere end 20-30 minutters morgenlys til, før det har en effekt på din vægt. Det skyldes, at lyset er med til at regulere kroppens indre ur, så du får en mere regelmæssig og naturlig søvnrytme. Dermed kommer du generelt til at sove bedre, hvilket gavner vægten. Søvnmangel er nemlig forbundet med metaboliske ændringer, som kan føre til øget appetit og fedme.

Hvordan beregner du dit BMI-tal?

Du reder ikke din seng

Det lyder lidt skørt, men et studie har vist, at 19 % af dem, der reder deres seng hver morgen, får en væsentlig bedre søvn end resten. Det er da i hvert fald værd at prøve!

Du dropper morgenmaden

Har du tendens til at skippe morgenmaden, måske for at spare kalorier, så læs videre. For i virkeligheden kan morgenmaden være med til at hjælpe vægttabet på vej, viser et studie. Her tog testpersoner, der spiste morgenmad regelmæssigt, væsentligt mindre på i løbet af et år sammenlignet med dem, der altid sprang morgenmaden over. Forklaringen kan bl.a. være, at morgenmaden reducerer din sult senere på dagen, så du ikke ender med at overspise.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler