Det kan sagtens lade sig gøre at holde en afslappende ferie og samtidig holde formen.

Slap af i ferien - men hold formen

Skal du “bare” holde formen i ferien, har du mange muligheder for at gøre det, mens du samtidig holder en pause fra din normale træning i fx fitnesscenter.

27. juni 2016 af I FORM-redaktionen

Hvis du gerne vil tage den med ro i ferien, og virkelig få slappet af, men samtidig ikke ønsker at tage på, eller miste din gode form, så er opskriften her:

Grundreglen er, at du skal være nogenlunde lige så aktiv som normalt, men du kan sagtens skifte din sædvanlige motion ud med andre og mere ferieagtige aktiviteter.

I din ferie kan du fx

  • Løbe eller gå på sandstrand: Sandet giver god modstand, så du får trænet både kondition og benmuskler ganske effektivt.

  • Cykle i moderat tempo: Er du normalt løber, skal du regne med at cykle to til tre gange så lang tid, som du plejer at løbe, for at få samme effekt.
  • Ro i moderat eller hårdt tempo: Roning styrker din overkrop og gå dig bedre rustet til til daglig at sidde mange timer ved skrivebordet uden at få ondt.
  • Vandre i kuperet natur: Hvis du skal forcere træstammer og løse sten, træner du også din koordination og balance – lige så godt, som hvis du gå til boldtræning i center. Brug cirka dobbelt så lang tid, som du normalt bruger på intensiv konditionstræning, for at få samme træningseffekt. Kombiner forskellige aktiviteter, fx cykling for ben og roning for overkroppen. På den måde får du en god erstatning for både styrke- og konditionstræning.


Kickstart din sunde livsstil med en uges forrygende træningsferie med I FORM 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: