Nyt år, ny krop, ny hud – Få kendistrænerens bedste tips

Den norske kendistræner Annema Refsnes deler sine bedste tips til, hvordan du bliver en endnu bedre version af dig selv i det nye år.

20. januar 2020 af Benjamin Creative for Hudhelse

Annema Refsnes driver til dagligt det eksklusive AMR Fitness Studio i Oslo. Der har hun specialiseret sig i korte, intensive træningspas, træning af gravide både under og efter graviditeten og træning med kettlebells. På kundelisten findes mange kendte norske personligheder.

Hendes stjerneopskrift består i at træne de store muskelgrupper, såsom ben, bagdel, ryg og bryst mindst to gange om ugen udover at blive forpustet én gang om dagen samt træne kondition mindst én gang om ugen. 

Huden skal også styrkes

Akkurat som træning styrker kroppen over tid, gør skræddersyede produkter det samme for din hud, så den kan præstere optimalt. Annema Refsnes selv sværger til produkterne fra ZO Skin Health.

– ZO's hudplejeprogram styrker min hud, præcis som min træning styrker kroppen. På samme måde som musklerne skal tilpasse sig belastning, skal min hud også tilpasse sig de produkter, jeg smører på den. Træning og smuk hud går lidt hånd i hånd – træning øger cirkulationen i huden og frigiver endorfiner, der gør dig glad. Og du er altid smukkest, når du smiler. 

– ZO Exfoliating Polish er en mild skrub, der skånsomt fjerner døde hudceller og efterlader huden mere klar, glat og jævn. Jeg bruger den specielt efter hårde træningspas udendørs, så jeg får renset huden grundigt, fortæller Annema Refsnes.

Vejen til sund hud

Annema Refsnes grundlæggende program fra ZO Skin Health hedder Getting Skin Ready og består af rens, eksfoliering og talgkontrol. Det er et system, der normaliserer hudens funktioner for at få den bedst mulige virkning af de ZO-cremer, du bruger bagefter. Derudover bruger Annema favoritten ZO Daily Power Defense, der opbygger hudbarrieren, sørger for hurtigere reparation ved hudskader og indeholder en hel buket antioxidanter. 

– ZO Daily Power Defense er en fantastisk dag- og natcreme. Den første uge måtte huden vænne sig lidt til den, men nu elsker jeg, at jeg kun skal bruge en lille smule, for at huden føles superblød og gennemfugtet. En soleklar favorit!

Solcreme er Annema nye bedste ven

En anden favorit i Annema Refsnes hudplejerutine er solcremen ZO Daily Sheer SPF 50. Når det gælder solcreme, har Annema ikke altid været lige god, men i dag går hun ikke ud af døren uden.

– Jeg elsker solen, men var ikke god til at bruge solcreme, da jeg var i 20'erne. Jeg blev bedre i 30'erne, og i dag bruger jeg solfaktor året rundt. Min mor præsenterede mig for ZO Daily Sheer SPF 50 for nogle år siden, og jeg er sikker på, at den beskyttede mig mod pigmentpletter under graviditeten. Siden da har solcremen været min faste følgesvend.

Nyt år, ny start

For alle, som ønsker sig en sund start på det nye år, har Annema Refsnes følgende stjernetip:

– Både når det gælder træning og hudpleje, er du nødt til at ændre noget, hvis det ikke fungerer for dig. Derfor er januar en tid, hvor mange ønsker at starte nye og sundere livsstilsvaner.

Og nogle gange skal der måske lige lidt ekstra forkælelse til for at sikre motivationen. Det kan jo for eksempel være et nyt og lækkert trænings-outfit eller de helt rigtige redskaber.

– Dette er en af mine favoritter til træning. Lululemon Align Tights sidder som støbt på kroppen og fås altid i friske farver og mønstre. Jeg køber et nyt par hver sæson.

– Jeg ønsker mig også en 40 kg tung Competition Kettlebell. Foreløbig er den tungeste, jeg har, 36 kg. 

Få skræddersyet dit eget program

Måske har din hud brug for en lille opkvikker efter en tid med kold luft udenfor og et tørt, varmt indeklima? Eller søger du et lidt "kraftigere" hudplejeprogram for at holde rynkerne i skak?

– Mit allerbedste tip er at kontakte en klinik, som kan skræddersy et program til din hud. Jeg vil på det varmeste anbefale eksperterne hos ZO Skin Health. På samme måde er mit bedste tip at kontakte en personlig træner eller træningsgruppe for at få ny inspiration til et år med masser af god træning. Find en træningsform, der passer til dig, og vis, at du tør prøve noget nyt.

Et andet af Annema Refsnes bedste tips handler om aktivitet og fugt:

– Noget af det vigtigste, du kan gøre for kroppen og huden, er at holde dig aktiv året rundt, give kroppen god næring med varieret kost og gøre noget hver uge, der giver dig en god følelse. Drik vand nok hver dag, specielt før og efter et træningspas. Eksfoliér huden skånsomt mindst én gang om ugen, og und dig selv en ansigtsmaske, der passer til din hudtilstand. Jeg går i hjemmespa hver fredag efter arbejde – det kan kun anbefales.

Og selv stjernetræneren har nye tiltag i sigte, der skal gøre hendes 2020 endnu skønnere:

– ZO Wrinkle + Texture Repair glæder jeg mig til at starte med. Jeg har hørt så meget godt om, hvor gode resultater den giver – den skal både reversere aldringstegn og forebygge fremtidige skader.  

ZO Skin Healths hudprogram tilpasses individuelt på klinikken, og målet er, at alle – uanset alder, køn og etnicitet – skal kunne få en sund, velfungerende hud. 

Find nærmeste klinik på www.hudhelse.com.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: