Kvinde med vabel
© iStock

4 tips til at undgå vabler og gnavsår

Når du sveder, opstår der nemt vabler, fx på inderlårene eller under din sports-bh. Men der er heldigvis hjælp at hente her.

2. juli 2017 af Mette Bundgaard & Inge Eriksen

Så nemt undgår du vabler

Gnavende sko, sved, sollys, hårdt fysisk arbejde og lange træningspas... Der kan være mange årsager til, at du får en vabel. Heldigvis kan du med disse simple tricks nemt undgå de smerte- og væskefyldte blærer i huden.

GODT TILBUD: Lige nu får du en lækker, langærmet træningstrøje fra Craft - perfekt til alt fra raske gåture til styrketræning og løb - og 4 numre af I FORM for KUN 149 kr. + 49,50 i porto og eksp. (i alt 198,50 kr.).

1. Hold huden tør

Træn i svedtransporterende tøj, så din hud forbliver tør. Undgå bomuld. Træner du i center, så dup huden tør undervejs med et håndklæde.

2. Undgå hud mod hud

Vælg tøj, der dækker, så du undgår, at hud gnider mod hud, på fx dine inderlår.

3. Vælg stramt tøj

Løstsiddende tøj, der hopper og danser, når du træner, øger din risiko for gnavesår. Vælg stramt, men behageligt tøj, og undgå gerne sømme og vaskemærker.

4. Smør dig

Inden du løber eller cykler, så smør de udsatte steder med en parfumefri antiperspirantdeo, lidt vaseline eller et særligt antifriktionsprodukt.

Føles det, som om du træder på søm, hver gang du tager et skridt? Så kan det meget vel være, du har en hælspore. Læs her, hvordan du behandler skaden.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad forhindrer dig oftest i at træne?


I FORM anbefaler