Sig godnat til din mobiltelefon

Mobiltelefonen forstyrrer kroppens restitution.

16. juni 2010 af I FORM

Det får du
Mange mennesker har efterhånden kun én telefon, nemlig en mobiltelefon, som de bruger både på arbejde og i fritiden. Den holder også styr på den elektroniske kalender, og du kan endda læse og besvare dine mails.

Faren er bare, at du ødelægger din sommer, fordi du føler dig forpligtet til at stå til rådighed hele døgnet. Det betyder, at du hele tiden er på og skal være parat til at præstere - og aldrig har fri.

Så hvis du ikke vil tyranniseres fuldstændigt af den nye telefonteknologi, gælder det om at sætte grænser, så du beskytter din kostbare ferie og fritid samt din nattesøvn og dit helbred.

Læg mobilen i seng

Nogle forskere mener, at strålingen fra mobiltelefonen kan give søvnløshed, og her er det især den dybe søvn, der bliver berørt. Det forstyrrer kroppens restitution, som særligt foregår om natten, og det gør dig mere træt næste morgen.

Strålingen fra mobiltelefonen kan også påvirke hormonet melatonin, som produceres i hjernen og er med til at styre din døgnrytme. Derfor er det en god idé at undgå at snakke i mobiltelefon, lige inden du lægger dig til at sove. Og hold mobilen slukket hele natten.

Sådan gør du

Har du brug for at ringe om aftenen, er det bedre at bruge en fastnettelefon. Når du er i sommerhus eller på ferie uden en fastnettelefon, kan du annoncere på din telefonsvarer, hvornår du har telefontid. Eller endnu bedre: Få folk til at sende en sms.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: