© Getty Images

Sådan får du mere tid til sundhed i weekenden

Er du også træt af at bruge fritiden på kedelige pligter? Se, hvordan du nemt kan få mere tid til alle de sjove ting.

17. december 2018 af Benjamin Native Studio for Ifö

Har du også en følelse af, at weekenden nærmest er slut, før den er begyndt? Hvis du ændrer bare lidt ved måden du laver mad og indretter dit hjem, kan du frigøre mere tid i weekenden. Se, hvordan du slipper for de sure pligter og tager din weekend tilbage.

1. Spar tid på rengøring

Hvad end du bor i et stort eller lille hjem er rengøring virkelig en tidsrøver. Hvis man skal sige én god ting om rengøring, er det, at du kan forbrænde kalorier mens du gør rent, men så skal du også virkelig give den gas når du svinger støvsugeren og gulvmoppen.

Derfor kan du spare meget tid ved at indrette dig, så din bolig er så rengøringsfri som muligt.

På badeværelset har Ifö hjulpet dig godt på vej med deres nye generation af rengøringsvenlige toiletter med navnet Rimfree®. De har ingen indvendig kant, hvor snavs og bakterier kan bo, og er derfor meget lettere at rengøre.

Læs mere på Ifo.dk/rimfree

© Ifö

Den nemme løsning på badeværelset får du med de innovative Rimfree® toiletter fra Ifö. Slut med besværlig og tidskrævende rengøring, og du sparer både vand og skrappe rengøringsmidler, så du får en miljøvenlig løsning.

2. Bed om hjælp

Behøver du gør alt, eller er der faktisk andre, der kan hjælpe til? Bliv bedre til at uddelegere opgaver derhjemme til andre i familien – måske ordner de ikke vasketøjet på helt samme måde som dig, men det er helt sikkert godt nok alligevel.

3. Sluk skærmen

En af de allerstørste tidsrøvere er skærmene – tv, telefoner, tablets. Hvis du begrænser skærmtiden i weekenden, vil du opleve at få frigivet rigtig meget tid. Hvis hygge og afslapning i weekenden er koblet sammen med skærmene, så prøv i stedet at gøre skærmtiden til en fælles oplevelse, hvor i fx ser en film sammen eller spiller et spil.

4. Drop at være perfekt

Er det ok, at det roder lidt? Ja, det er det helt sikkert! Det er ok at springe over hvor gærdet er lavest en gang imellem. Så lad rod være rod, og brug i stedet tiden på noget, du gerne vil.

5. Lav ekstra mad

Du kan spare rigtig meget tid ved at lave en stor portion aftensmad lørdag, som også kan spises søndag. Hvis du synes, det er kedeligt at spise det samme to dage i træk, kan du eksperimentere med retter, hvor du kan bruge basen fra første dag til aftensmaden dagen efter – det kan fx være en klassiker som sund kødsovs med en masse grøntsager, der bliver til lækker lasagne dagen efter.

6. Dyrk motion sammen

Hvad med at gå en tur med veninden i weekenden i stedet for at mødes på en cafe? Du kan sagtens kombinere træning og socialt samvær i weekenden. Hvis du synes, motion tager tid fra familien, så prøv om du kan lokke børnene eller manden med ud og være aktive sammen – så får i rørt jer, samtidig med at i har en hyggelig oplevelse sammen.

God fornøjelse med at bruge mere tid på de ting, du har lyst til.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler