Sort tallerken

Du kan med fordel spise din mad på små, sorte tallerkener. 

© Istock

Derfor skal du ALTID spise af en sort tallerken

Det er ikke ligegyldigt, hvordan du indtager din mad. Læs her, hvorfor du altid bør tænke over farven på din tallerken!

6. maj 2016 af Frederik Nørby og Stephanie Korsholm Fox

Du bruger alle sanser, når du spiser, og faktisk kan du via psykologiske tricks spise mindre og sundere helt uden at føle dig snydt. Her får du forskernes 7 nemme råd til, hvordan du kan snyde din hjerne til at spise mindre.  

1. Den rette tallerken
Prøv at servere din mad på en rød tallerken. Forskning viser, at farven rød får os til at spise mindre, fordi vores hjerner har en automatisk aversion mod rød. Undersøgelser viser også, at du opfatter maden 10% sødere, hvis du spiser af en sort, firkantet tallerken frem for en rund, hvid tallerken. Du kan altså spise en sukkerfri ret, men stadig opfatte den sødt. 

2. Sluk fjernsynet
Undersøgelser viser, at vi spiser 33% mere, når vi ser tv. Vi bliver nemlig så distraheret af flimmerkassen, at vi tænker mindre over, hvad der ryger ind. Indtag derfor dine måltider ved spisebordet og vent med tv'et.

3. Spis med pinde
Pinde gør det lidt sværere ved at manøvrere maden, og det resulterer i mindre portioner. Du vil også spise langsommere, hvilket også er sundere end at køre maden ind i pendulfart. Med almindeligt bestik kan du også prøve at holde gaflen i den "forkerte" hånd. Jo mere besværligt jo bedre!

4. Tungt service
I stedet for at stille din tallerken eller skål på bordet, bør du holde den mellem hænderne, når du spiser. Vælg en tung skål eller tallerken - det vil nemmere overbevise din hjerne om, at du er mæt.

Kilde: Charles Spence, professor og forsker i neurogastronomi

Sæt skub på motivationen og nå dine sundhedsmål med en Active Life Tracker.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: