Kvinde med hedetur i overgangsalderen
© Colourbox

Overgangsalder: 3 enkle leveregler, der kan minimere dine gener

Du kan desværre ikke komme uden om den. Overgangsalderen. Men der er visse ting, du kan gøre for at minimere generne - dem får du her.

4. februar 2016 af Gitte Høj, Magasinet Liv

1. Sov godt om natten

En god nattesøvn er alfa og omega, så kroppen kan restituere sig. Ligesom søvn også kan være med til at normalisere hormonsystemet.

Sådan:
Prioritér din nattesøvn og dine ritualer omkring den. Det betyder først og fremmest, at du har fokus på, hvornår du går i seng, fordi søvnen før midnat er dybere end den søvn, du får efter midnat.

Desuden er det godt at gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt det meste af ugen, fordi kroppens ur så indstiller sig på søvn og selv lukker ned. Derfor er regelmæssighed et godt trick til en god nattesøvn. Gå efter minimum otte timer.

Kender du de første symptomer på demens?

Tjek også temperaturen i dit soveværelse, som skal være passende. Mørklæg også så vidt muligt rummet. Endelig skal du helst undgå kaffe, sort te og lignende stimulanser med koffein, som kan give dig en urolig nattesøvn.

Vil du vide endnu mere om overgangsalderen?
Køb e-bogen ”Det er kun en overgang!

2. Bevæg dig om dagen

Det lyder enkelt, og det er det egentlig også. Brug din krop hver eneste dag, så den ikke bliver doven og går i stå.

Sådan:
Gå en tur hver eneste dag i et godt tempo. Vil du give den lidt ekstra, så sving armene godt, mens du går. Byt kaffen ud med en gåtur, og benyt lejligheden til at få vendt verdenssitua-tionen med en god veninde.

Cykler du flere gange om ugen i forvejen, kan du benytte lejligheden til at flette nogle intervaller ind, hvor du virkelig giver den gas. Intervaller booster både din form og din forbrænding.

Hold dig stærk med øvelser, hvor du bruger håndvægte, elastikker eller blot din kropsvægt. Tag for eksempel armstrækninger, lav squats og mavebøjninger. Sæt 10 minutter af til at -styrke kroppen tre gange om ugen. Find eventuelt inspiration til et lille program på nettet.

3. Spis hormonvenligt

En sund og varieret kost hjælper dig med både at holde vægten og at stabilisere kroppen og dens processer.


Sådan:
En hormonvenlig kost består af planteøstrogener, og eksempler på det er rødkløverte, sojabønner, bælgfrugter og fuldkorn, som du dagligt skal tanke op med. Du skal dog også huske at spise alt det andet gode, som du sikkert kender i forvejen:

  • Proteiner – de grønne fra planteriget, for eksempel bælgfrugter, og de magre fra dyreriget, for eksempel skyr, skinke og fjerkræ.
  • Langsomme kulhydrater – for eksempel fuldkorn og grove grøntsager.
  • Sunde fedtstoffer – for eksempel fisk, planteolier og mandler.
  • Frugt og grønt i alle variationer.

Har du brug for hormontilskud?

Du kan være i den situation, at dine løbske hormoner ikke kan styres, og at dine gener ikke dæmpes af din livsstil. Her kan et hormontilskud vise sig at være det eneste rigtige for dig. Tag en snak med din læge, hvis du ikke kan eller vil leve med de gener, du kæmper med.

Pssst...! Vi har samlet en masse viden om overgangsalderen i en ny e-bog, som du kan købe her til kun 59,-. Download e-bogen ”Det er kun en overgang!" her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: