Nyd solens sunde stråler

Solens længe ventede stråler giver dig kraft og saft og nydelse, men hvor meget kan du slippe godt fra? Se, hvordan du får mest nydelse ud af solen - uden at overdrive.

16. juni 2015 af I FORM

Nyd solen sundt

Solen er lidt ligesom din mørke yndlingschokolade: Du elsker den og nyder den i fulde drag – og ved, at for meget kan skade dig.

Inden du kryber alt for langt ind i skyggen og tildækker hver eneste strimmel bar hud, er det dog vigtigt at understrege, at solen også er overordentlig sund for dig – i små doser ad gangen!

Faktisk kan sol i de rette doser gavne dig mere, end det skader. Det konkluderer en skotsk undersøgelse fra 2013, hvor forskere fra bl.a. University of Edinburgh både understregede vigtigheden af det D-vitamin, som vi suger fra solen, og dokumenterede, at UVA-stråler er med til at sænke vores blodtryk.

I FORM har samlet 4 gode råd, der guider dig til, hvordan du kan nyde solen og hive maksimal sundhed ud af den uden at få for mange skadelige stråler. Dosering er kodeordet – såvel for solen som for den mørke chokolade, i øvrigt.

Sådan nyder du solen sundt

  • Ind i skyggen! Risikoen for skader på huden forværres, hvis du bliver solskoldet. Nyd, at du får en brun kulør, der ser sund ud, men i det øjeblik du fornemmer, at rødmen begynder, så søg ind i skyggen.

  • Sug løs i 20 minutter Brug gerne 15-20 minutter formiddag eller eftermiddag, hvor solen ikke er så kraftig, til at tanke sol. Smør ikke kroppen ind i solcreme, lad din hud suge løs af det vigtige D-vitamin. Smør evt. ekstra udsatte steder ind i solbeskyttelse – ansigt, hænder og brystpartiet – for at undgå rynker. De første gange, du tanker forårssol, skal du måske nøjes med 10 minutter, idet din vinterblege hud er helt “nøgen” og ubeskyttet.

  • Køb den lækreste solcreme Solcremen skal på huden resten af dagen, så gør det allerede nu til en vane, at forår og sommer bruger du solcreme i stedet for bodylotion. En solcreme giver også huden fedt og pleje, så det er ikke noget dårligt bytte.

  • Lad ikke solen friste Hvis du ikke er helt vinterbleg, men derimod har en sommerlig hudtone, når du bevæger dig ud under solstrålerne, er du knap så forhippet på at lade forårssolen bage løs på dig. Giv derfor dig selv en omgang med en god selvbruner, og brug gerne lidt tid på det, så farven bliver jævn og flot. En selvbruner beskytter dig ikke mod solen, som en solcreme gør, men den giver dig kulør på kroppen, så din hjerne ikke frister dig til at sidde for længe i solen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler