Når du mediterer, skærper du koncentrationen.

Meditation slår kaffe, motion og lur

Meditation er bedre end både koffein, motion og en lur på sofaen, når du vil have den tunge eftermiddagstræthed til at forsvinde.

2. februar 2012 af I FORM

Undersøgelse om meditation

Det viser en undersøgelse, hvor forskere satte sig for at finde ud af, hvad der er den bedste energikur af de fire metoder. Forskerne opdelte deres testpersoner i grupper, der skulle gøre følgende: drikke tre kopper kaffe i løbet af en time, meditere i 40 min., løbe i 20 min. eller sove i 15 min.

Derefter blev testpersonerne prøvet i den såkaldte psychomotor vigilance task - en test, der ud fra en række fysiske og mentale øvelser viser, hvor træt den pågældende person er.

Og de mest kvikke var altså de testpersoner, der havde mediteret. Kaffedrikkerne klarede sig næstbedst, og på en delt sidsteplads kom de, der havde sovet eller motioneret - her var der slet ikke nogen målbar effekt på trætheden. Tidligere forskning har i øvrigt også vist, at meditation gør hjernen skarpere

Nervesystemet skifter browser

Når du mediterer, skærper du koncentrationen omkring en enkelt ting. Det får nervesystemet til at skifter browser fra at være domineret af det sympatiske nervesystem og til det parasympatiske nervesystem. Derved sænkes kroppens tempo, blodtryk og puls, ligesom hjernens mængde af bl.a. alfabølger øges - alt sammen virker afslappende.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler