Forsvar dig mod kræft
Forsvar dig mod kræft når der alligevel er reklamepause

Tv-reklamer kan redde dig fra kræft

Op af sofaen, når der er reklamer. Så lidt skal der til at for styrke dit forsvar mod kræft markant - ud over de 30 minutters motion om dagen.

5. november 2011 af Karen Lyager Horve

Hvis du sørger for at komme op ad sofaen, hver gang der er reklamepause, og lette rumpen fra kontorstolen bare 1-2 minutter hver time, kan du sandsynligvis sænke din risiko for at udvikle brystkræft og en række andre kræftformer markant. Det var en af konklusionerne på en stor kræftkonference arrangeret af American Institute for Cancer Research i Washington DC.

30 min er ikke nok

I 2011 viste forskning, at 30 minutters træning om dagen ikke er nok til at holde kræft og andre livsstilsygdomme væk: De 30 minutter med pulsen i vejret kan nemlig ikke opveje skadevirkningerne af at sidde stille de øvrige 97 procent af dagens vågne timer.

Mikropauser gør forskellen

Den gode nyhed er, at selv mikropauser kan tage brodden af de mange timer, hvor man sidder ned. Effekten af bittesmå pauser, hvor man går ud for at tage et glas vand eller en sludder med en kollega, kan tydeligt måles.

Bl.a. på ens taljemål, ens evne til at fjerne sukker og fedt fra blodet (insulinfølsomhed) og graden af inflammation i kroppen. Inflammation er den kroniske betændelsestilstand, som menes at være grundlæggende årsag til alt fra blodpropper og diabetes til adskillige former for kræft. Heriblandt brystkræft.

Mindsk risikoen for brystkræft

Er du fysisk aktiv, kan du formentlig sænke din risiko for at få brystkræft med 25-30 procent, vurderer Christine Friedenreich, der er epidemiolog og står i spidsen for det canadiske studie Alberta Physical Activity and Breast Cancer Prevention Trial.

Læs mere om, hvordan du forebygger inflammation, med I FORMs Plan A her.

Tænk i to planer

Vi har længe vidst, at motion er supervigtigt, hvis man vil sænke sin risiko for brystkræft og en række andre kræftformer, men nu skal vi til at tænke i to planer: Dels sætte tid af til at dyrke motion en halv time eller mere hver dag - og dels sørge for at bryde de perioder, hvor vi sidder ned lang tid ad gangen.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler