Et par kvindefødder på en badevægt
Kræft

Det er en rigtig god ide at holde øje med både din vægt og dit taljemål. Overvægt øger nemlig din risiko for kræft. 

© iStock

Hold vægten – og sænk din risiko for kræft

Overvægt øger din risiko for at udvikle hele 13 kræftformer, her i blandt nogle af de mest udbredte som bryst- og tarmkræft.

28. maj 2020 af Inge Eriksen

Der kan være mange gode grunde til at holde en sund vægt. Kræft er en af dem. Det er naturligvis slet ikke givet, at du får kræft, hvis du vejer for meget, men forskerne er ikke i tvivl om, at du øger din risiko. 

Jo mere overvægtig du er, jo større bliver din risiko. Fx stiger din risiko for at få brystkræft med 6 pct. hver gang du tager 5 kilo på, hvis du er overvægtig.


For hver 5 ekstra kilo

– øges din risiko for brystkræft med 6 pct.


Sammenhængen mellem vægt og kræft kommer bag på mange. En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen viser, at det kun er hver femte dansker, 22 pct., der ved, at overvægt kan føre til kræft.

Til sammenligning er 86 pct. klar over, at overvægt øger risikoen for type 2-diabetes, og 81 pct. ved, at overvægt øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Derfor øger overvægt din risiko for kræft

Forskerne har ikke én forklaring på, hvorfor overvægt øger din kræftrisiko. Ifølge det amerikanske National Cancer Institute er der en stribe faktorer i kroppen, der spiller ind, bl.a. disse tre:

  1. Mere insulin og væksthormon. Vejer du for meget, producerer din krop mere insulin, hvilket i sig selv formentlig øger din risiko for kræft. Den øgede mængde insulin øger også mængden af væksthormonet IGF-1, der øger celledelingen i din krop og dermed risikoen for kræft.

  2. Mere inflammation. Overvægtige har ofte flere lidelser og tilstande, der er forbundet med en kronisk let betændelsestilstand, som over tid kan skade dit DNA og føre til kræft.

  3. Mere østrogen. Fedtvæv producerer østrogen, der øger celledelingen i brystet og i livmoderen. Har du meget fedt på kroppen, danner du derfor mere østrogen, hvilket øger din risiko for kræft disse steder. 

Er du overvægtig, tyder ny forskning på, at et blivende vægttab ser ud til at sænke din risiko for at udvikle kræft. Især hvis du er kvinde og har passeret overgangsalderen, hvor et vægttab især vil reducere risikoen for at udvikle især livmoder- og brystkræft. 

Der skal dog mere forskning til, før at eksperterne kan sige, hvor meget et vægttab vil sænke din risiko. Deres bedste anbefaling er derfor, at du skal fokusere på at bevare en sund normalvægt og så vidt muligt undgå store vægtstigninger op gennem dit voksenliv.


Hvad er en sund vægt?

Dit BMI skal helst ligge mellem 18,5 og 25. Er du i tvivl om, hvad dit BMI er, kan du beregne det her.


Dit BMI skal helst ligge mellem 18,5 og 25..


Det har dog også en betydning, hvor dit fedt sidder. Fedt omkring maven – den såkaldte æbleform – er værre for din kræftrisiko, end hvis fedtet især sidder på lår og hofter – den såkaldte pæreform. Mavefedt er bl.a. forbundet med brystkræft, tarmkræft, og kræft i nyrerne.

Et simpelt kig i spejlet burde være nok til at afgøre din kropsform, men er du i tvivl, kan en hurtig måling med et centimetermål give dig svaret på, om du har for meget mavefedt.
Er du kvinde, skal dit taljemål helst være på max. 80. Tjek, hvordan du måler det korrekt, her.

Overvægt øger din risiko for disse 13 kræftformer:

Brystkræft (efter overgangsalderen)

Tyk- og endetarmskræft

Kræft i spiserøret

Kræft i nyrerne

Kræft i bugspytkirtlen

Livmoderkræft

Leverkræft

Kræft i æggestokkene

Kræft i galdeblæren

Kræft i mavesækken

Kræft i mund, svælg og strube

Kræft i skjoldbruskkirtlen

Prostatakræft (mænd)

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: