Kvinde spiser yoghurt fra en skål i køkkenet.

Det kan vise sig at være en god investering på længere sigt, at yoghurt er en del af din kost.

© iStock

Spis yoghurt 5 gange om ugen og undgå for højt blodtryk

Skovl du bare godt med yoghurt indenbords – det holder nemlig blodtrykket nede!

12. marts 2016

Her kommer et gratis tip: Spis yoghurt til morgenmad.

Nej – det er ikke rocket science, til gengæld er det godt for dit helbred. Ny forskning fra Boston University School of Medicine i USA viser nemlig, at hvis du spiser yoghurt 5 gange om ugen, nedsætter du din risiko for at få for højt blodtryk – ikke bare nu, men på længere sigt – med hele 20 %. Så hvorfor ikke køre yoghurt-style i hverdagene?

Nå, det gør du allerede, siger du. Thumbs up! Så kan du passende tanke op med frugt, grønt, nødder og bønner også. Undersøgelsen viser nemlig, at de forsøgsdeltagere, der også kørte det indenbords, var helt oppe på at reducere deres risiko for for højt blodtryk med 31 %.

Styr uden om sukkeret

Der er endnu ikke rigtig nogen forklaring på, hvorfor yoghurt har så stor effekt på blodtrykket. Det er dog sandsynligt, at det er de gode bakterier i yoghurt, som skal have æren.

Husk bare lige at vælge noget yoghurt uden for meget sukker, så du ikke ophæver sundhedsværdien ved at skovle det ind som flydende slik.

Undersøgelsen er udført med data fra 291.000 mennesker i alderen 25 til 75 år og er det største studie, der nogensinde er lavet på området. Det er støttet af The National Diary Council i USA.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler