Hold hjertet sundt med fibre

Kostfibre er gode for hjertet.

7. juli 2015 af I FORM

Kostfibre er gode for hjertet og forebygger effektivt hjerte-kar-sygdomme. Det har en fransk undersøgelse med 6000 deltagere tidligere konkluderet. Deltagernes kostvaner blev studeret gennem 9 år, hvor forskerne fokuserede på sammenhængen mellem fibre og faktorer, der påvirker udviklingen af hjerte-kar-sygdomme. Det drejer sig fx om generel overvægt, fedt på maven, for højt blodtryk samt koncentrationen af skadelige fedtstoffer i blodet.

Det viser sig, at du sænker risikoen for at udvikle fx det farlige fedt på maven markant med 30 gram fibre dagligt. Undersøgelsen fremhæver de uopløselige fibre som særligt effektive i kampen mod hjerte-kar-sygdomme.

Kostfibre findes i mad fra planteriget, og fødevarer herfra indeholder både uopløselige og opløselige fibre. Hvede indeholder fx overvejende uopløselige fibre, mens fx frugt indeholder flest af de opløselige fibre. Med den ny viden kan du jo godt have i baghovedet, at lidt hvedeklid i brødet eller myslien giver et ekstra plus for dit hjerte. Det anbefales, at du får i alt 25-30 gram fibre om dagen.

Få dit hjerte i absolut topform

Et hav af faktorer har indflydelse på dit hjertes trivsel, men overordnet holder hjertet sig sundest med masser af motion og en sund, alsidig kost.

Her er 3 leveregler:

  • Dyrk motion dagligt af en times varighed. Sæt 2-3 timer af om ugen til hård konditionstræning.
  • Spis frugt, grønt, fuldkornsprodukter, magert kød, fi sk og sunde planteolier. Pas på det mættede fedt, og hold øje med kalorierne.
  • Styr uden om fx cigaretter, stress og for meget alkohol.

Vidste du, at et besøg i en sauna kan styrke både hjerte og blodtryk?

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler