Kvinde knækker cigaret
© iStock

Forskerne har talt: Sådan får du succes med dit rygestop

Sådan lægger du cigaretterne bag dig én gang for alle.

16. december 2016 af Anna Sjøstrøm

Det har længe været i videnskabens helt store interesse at finde den rette metode til at hjælpe rygere med at droppe cigaretterne. Og nu har et forskningsresultat vist gode effekter med særligt én metode.

Hvordan skal jeg bære mig ad?

De fleste rygere vil MEGET gerne af med deres usunde vane. Men hvordan bærer man sig bedst ad? Skal der en kold tyrker til, eller er det bedst at stoppe sin rygning gradvist? 

Nu har videnskaben undersøgt dette og fundet frem til, at der meget vel kan ligge en fordel i at gå den hårde vej og tage en kold tyrker. 

Forskningsresultatet fra Oxford Universitet har baseret sig på 700 personer, der ønskede at stoppe med at ryge, og som alle havde 2 uger til at blive røgfri. Halvdelen af gruppen blev bedt om først at stoppe når de første 2 uger var gået, og den anden halvdel blev bedt om gradvist at ryge mindre i de 2 uger indtil rygestopdatoen.

Den succesfulde vej

Forskerne målte efterfølgende de to gruppers rygetrang efter henholdsvis 4 uger og 6 måneder efter rygestoppet. 

Resultatet viste, at de personer, der havde stoppet fra den ene dag til den anden klarede sig bedst - både efter 4 uger og 6 måneder. Efter 6 måneder viste det sig faktisk, at 22% af de personer, der havde taget en kold tyrker fortsat var røgfri, hvorimod kun 15% af de personer, der var stoppet gradvist, havde holdt sig røgfri. Vil du kvitte smøgerne og blive røgfri, kan du altså med fordel gå den hårde men succesfulde vej ved at tage en kold tyrker.

Få en lækker Kari Traa træningstrøje + 4 numre af I FORM til kun 149 kr.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: